Gezond en vitaal aan het werk met ArboNed

juli 15, 2019

In 1928 nam Philips als eerste bedrijf in Nederland een bedrijfsarts in dienst. In de huidige tijd moet elk bedrijf met werknemers in dienst, verplicht een bedrijfsarts toegankelijk stellen. Waar een eeuw geleden het fysiek zware industriële werk voor lichamelijke problemen zorgde, ligt de nadruk tegenwoordig steeds meer op de mentale druk die werknemers kunnen ervaren.

Is dat een ontwikkeling die jullie onderstrepen?

Boelens: “Jazeker. De werkzaamheden die Nederlanders gemiddeld uitvoeren zijn door de jaren heen heel erg veranderd, dat betekent ook dat ons werk mee verandert. Er komt steeds meer aandacht voor de psychosociale arbeidsbelasting. Niemand zit te wachten op burn-out klachten. Dat is voor ons een belangrijk aandachtspunt. Als mensen druk ervaren zoeken wij het gesprek op om te zien wat we kunnen doen om dat gevoel van druk te verlagen.”

Krikke: “We hebben bijvoorbeeld bedrijfsmaatschappelijk werkers in dienst. Werknemers die het idee krijgen knel te komen zitten, kunnen er altijd terecht. De balans werk en privé, hoe sta ik in mijn werk, waar wil ik naartoe in mijn werk, maar ook situaties in de privésfeer, het zijn allemaal zaken en vragen die een rol spelen. We zetten daarom steeds meer in op preventie. Voorkomen is immers beter dan genezen.“

De oprichting

Kort terug naar 1993. Er stond in die tijd een grote wijziging van de Arbowet gepland waarbij het voor alle bedrijven verplicht werd zich aan te sluiten bij een arbodienst. In december dat jaar werd ArboNed opgericht, in 1994 ging de nieuwe Arbowet in. Vanuit de pionierstijd van toen staat de arbodienstverlener nu dagelijks klaar voor zo’n 61.500 werkgevers en 600.000 werknemers door het bieden van verzuimbegeleiding, risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), het Preventief medisch onderzoek (PMO), trainingen, keuringen etc. Met een landelijke achterban, is ArboNed vooral regionaal georganiseerd met vestigingen door heel Nederland, zo ook in het noorden met onder andere een kantoor in Leeuwarden. De professionals staan midden in de lokale samenleving en weten wat er speelt bij de mkb’ers in de buurt. ArboNed heeft alle diensten en specialismen zelf in huis. Iedere klant heeft een eigen vaste contactpersoon die nauw samenwerkt met de bedrijfsarts en alle andere professionals zoals een ergonoom of vitaliteit- en gezondheidsdeskundige.

Wat heeft 25 jaar ervaring in de arbodienstverlening jullie opgeleverd?

Krikke: “Omdat we al zo lang meedraaien weten we goed wat belangrijk is, wat werkt én wat niet. Ook kunnen we beter vooruit kijken. Dat maakt ook dat we op gebied van innovaties voorop lopen. Zo kan onze researchafdeling putten uit 25 jaar aan verzamelde data. Op basis daarvan maken we bijvoorbeeld goed onderbouwde voorspellingen richting onze klanten over de verwachte duur van het verzuim en de best passende interventies. Een prachtige tool om tijdig in te kunnen grijpen en langdurig verzuim te voorkomen. Deze voorspellende factor in combinatie met het deskundige persoonlijke oordeel van de bedrijfsarts onderscheidt ons van anderen.”

Boelens: “In alle verschillende branches weten we hoe we de gezondheid en vitaliteit van werknemers moeten bevorderen. Aan de hand van het PMO onderzoeken we de fysieke- en mentale gezondheid van werknemers en zetten we activiteiten in om dit indien nodig te beschermen en verbeteren. De resultaten van het PMO geven ook inzicht in de oorzaken van (dreigend) verzuim. Een voordeel voor zowel ondernemer als werknemer.”

www.arboned.nl/leeuwarden

Delen via

Vergelijkbare berichten