MediaMarkt Leeuwarden ook succesvol in B2B: ‘Wij gaan voor langdurige relaties’

april 27, 2022

“Twee jaar geleden zijn we begonnen met onze dienstverlening aan zakelijke klanten”, vertelt Remco van der Kooij. “MediaMarkt heeft 50 vestigingen in Nederland, waarvan 10 ook de zakelijke markt bedienen. Onze ambitie is het creëren van langdurige relaties. Goed luisteren naar de klant en wat die nodig heeft is daarbij heel belangrijk.”

Remco en Rinnie zijn al vanaf de opening van MediaMarkt in Leeuwarden werkzaam bij de elektronicawinkel. “Beiden al 22 jaar, samen hebben we 44 jaar ervaring! We weten waar we het over hebben en sparren graag met elkaar: we houden elkaar scherp. We hebben een groot netwerk en we kennen onze producten en leveranciers goed”, vertelt Remco. Een bestelling van maar liefst 3800 tablets voor één klant kwam echter ook voor de ervaren accountmanager als een verrassing. “Dat was een hele mooie opdracht. Ook een uitdaging: zulke aantallen hebben we niet op voorraad liggen. Maar het voordeel van onderdeel zijn van een groot concern is dat er veel mogelijk is. We hebben het voor elkaar gekregen en deze klant bestelt inmiddels wekelijks producten bij ons. Zo zien we het graag: tevreden klanten waarvoor wij de vaste partner mogen zijn.”

Persoonlijk contact

Rinnie weet als geen ander dat het persoonlijke contact met die klanten hét verschil maakt. “Klanten willen gemak: ze willen een snelle levering en ze willen ontzorgd worden. Persoonlijk contact is daarbij van groot belang. Daarmee breng je langdurige relaties tot stand. Als de relatie goed is, gun je elkaar ook wat.” Ze voegt eraan toe: “Een eerste mailtje begint vaak met ‘geachte heer/mevrouw’, maar op een gegeven moment krijg ik mailtjes die beginnen met: ‘Hoi Rinnie, hoe is het?’ Dat vind ik ontzettend leuk. Ik heb lang in de winkel zelf gewerkt, veel mensen kennen me van gezicht.” Klanten weten goed wat ze willen: tegenwoordig is dat online prima te vinden. Remco: “Maar online krijg je geen advies. Wij luisteren goed naar onze klanten: waar gaan zij de aangevraagde producten voor gebruiken? Wat zijn hun behoeften? Op basis daarvan maken we samen met de klant een goede keuze. Dat kunnen de producten zijn waarom gevraagd werd, maar soms kom je samen tot een andere keuze.” Wat daarbij helpt is op bezoek gaan bij het bedrijf. “Dat doe ik graag. Als ik het bedrijf leer kennen, kan ik goed meedenken over wat zij nodig hebben: nu en in de toekomst. Persoonlijk de producten afleveren wordt ook enorm gewaardeerd.”

Klantenbestand verdubbeld

“De afgelopen twee jaar is ons zakelijke klantenbestand dan ook meer dan verdubbeld, evenals de lijst met langdurige relaties: bedrijven die al meerdere malen bij ons besteld hebben en dat ook blijven doen. Deze klanten zijn enthousiast over onze dienstverlening en vertellen dat ook aan andere ondernemers. Zo groeit onze B2B-tak mooi door.” Een klant die eenmaal een partij laptops heeft besteld, komt bijvoorbeeld terug voor een bestelling van tablets, of telefoons. “Die drie producten worden zakelijk het meest besteld”, bevestigt Remco. Rinnie voegt toe: “Maar rond kerst hebben we bijvoorbeeld ook grillplaten ingepakt voor een klant die het als presentje aan medewerkers wilde geven. Bovendien leveren we ook specifieke producten, zoals tablets voor de bouw: deze zijn water- en stofbestendig en kunnen met handschoenen bediend worden.” Remco vult enthousiast aan: “Een staalconstructiebedrijf vroeg of wij konden helpen muziek te verzorgen in twee grote werkplaatsen. Ik ben langsgegaan en heb een inschatting gemaakt: het was er best stoffig en lawaaiig. We hebben een mooie oplossing gevonden met een aantal speakers aan het plafond. Dit hebben we ook gedeeld op LinkedIn: mensen mogen best weten dat wij letterlijk door het stof gaan voor de beste oplossing!”

Productspecialisten

Ook voor ergonomische thuiswerkplekken draait MediaMarkt Zakelijk de hand niet om. “Maar denk ook aan kassasystemen voor de horeca, koffieapparaten en witgoed voor hotels en restaurants, stofzuigers en tosti-ijzers voor vakantieparken: noem maar op.” Directeur De Vries schuift aan bij het gesprek: “Bij het adviseren daarover worden Remco en Rinnie bijgestaan door de productspecialisten in de winkel. Zo hebben we collega’s die laptops startklaar maken, screenprotectors op telefoons en tablets plakken vóór gebruik, reparaties uitvoeren of verstand hebben van witgoed. De B2B-tak hoort er voor ons helemaal bij: we werken allemaal mee aan het succes. Onze Apple-specialisten vinden het leuk om bijvoorbeeld ICT-ers bij de klant zelf te bellen: dan kunnen ze op niveau praten over wat er nodig is.” De Vries draait er zelf overigens ook de hand niet voor om een bestelling persoonlijk af te leveren. “Dankzij de enorme voorraad die we vanuit 50 MediaMarkt vestigingen, het landelijk magazijn en ons lokale magazijn hebben, kunnen we producten snel in huis hebben. Die producten kunnen van daaruit bij de klant geleverd worden, maar soms is het leuker en sneller om het zelf langs te brengen. Die service wordt enorm gewaardeerd.”

Ideeën vanuit Leeuwarden

Hij vervolgt: “Vanuit het hoofdkantoor krijgen we ook alle vrijheid om kansen en mogelijkheden te creëren. Zo kwam ik op het spoor van een bedrijf dat gps-trackers kan leveren voor een mooie prijs. Deze worden gebruikt in de toeristische sector bij verhuur van bootjes en scooters, voor bedrijven met een wagenpark, maar ook voor privégebruik. Het is het enige track en trace-systeem zonder abonnement. Wij vonden: dat moeten wij kunnen leveren. Nu kan dat ook, vanuit elke MediaMarkt in Nederland en zelfs België. Ideetje vanuit Leeuwarden!” Hij voegt toe: “Zo hebben we er nog één: een bedrijf uit Leeuwarden bouwt custom made Game PC’s. Daar is veel vraag naar. Op ons initiatief kunnen deze Game PC’s nu landelijk worden geleverd. Als wij er vertrouwen in hebben en een goed verhaal, gaat MediaMarkt daar graag in mee.” Remco: “Wij hebben voor alles een oplossing en we zijn open, eerlijk en transparant naar onze klanten. Als iets niet lukt, zeggen we het ook. Maar dan hebben we ook echt álles al geprobeerd. We zijn goed in wat we doen en we doen wat we zeggen.”

Delen via

Vergelijkbare berichten