Wat is digitale marketing?
Als eerst zullen we kort stil staan bij wat digitale marketing precies inhoudt. Digitale marketing is een vorm van marketing van producten of diensten via het internet. De belangrijkste hoofdtaken van digitale marketing zijn om het klantenbereik, merkbewustheid, vindbaarheid en geloofwaardigheid van een bedrijf te vergroten. Voor digitale marketing worden verschillende benamingen gehanteerd, zoals online marketing, online reclame en web advertentie.
Welke strategieën zijn er?
Digitale marketing strategieën hebben meer mogelijkheden dan traditionele marketing. Ze bestaan ook uit diverse marketingtechnieken. Daarnaast zijn er verschillende strategieën die je voor een bedrijf kunt inzetten. Welke strategie het beste bij jouw bedrijf past, is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Een webdesign bureau bij Sortlist kan je hierbij helpen. Hieronder zullen we ingaan op de verschillende strategieën die er zijn.
SEO
Een voorbeeld van een marketingstrategie is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. SEO omvat alle gratis activiteiten die nodig zijn om een hoge plaats te bereiken in de organische zoekresultaten die een zoekmachine, zoals Google bijvoorbeeld, genereert. Het doel van deze strategie is dat jouw bedrijf op de eerste pagina komt te staan, het liefst op de eerste plek, wanneer een potentiële klant een relevante zoekterm invult op een zoekmachine. Door een SEO strategie goed in te vullen, zul je eerder gevonden worden door klanten en zal je CTR ook hoger zijn. Een SEO strategie kun je zelf opstellen, maar je zou hiervoor ook kunnen kijken naar een online reclamebureau.
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel het betaald adverteren op zoekmachines. Bij deze strategie plaats je, tegen betaling, advertenties op zoekmachines die bovenaan de zoekresultaten komen te staan. De advertenties worden getoond aan bepaalde zoekwoorden die een bedrijf heeft vastgesteld. Een goed ingevulde SEA strategie kan ervoor zorgen dat er meer verkeer naar jouw website komt en je als eerste gevonden wordt in zoekmachines.
Social media
Deze marketingstrategie is een techniek om via social media kanalen, zoals sociale media platformen, RSS-feeds of verschillende websites mogelijkheden biedt om als bedrijf je producten of diensten te promoten. Een goed ingevulde sociale media strategie bevat doeltreffende content dat de aandacht van gebruikers trekt.