Jammer genoeg zien wij op dit moment dat responsive design vooral gericht is op schermgrootte. Met andere woorden: interaction designers definiëren een aantal schermtypen, vaak zijn dit mobiel, tablet en desktop met lage en hoge resolutie, en middels moderne technieken zoals CSS3 en HTML5 worden de hierbij behorende stijlen ingericht. Het resultaat is één lay-out, wat internetbureaus vaak interaction design of GUI design noemen, die on the fly aan te passen is aan een scala van apparaten.
“Is er niet meer te doen om responsive design echt te laten werken?” Dat is de vraag die wij ons bij Snakeware stelden. Wij wilden meer dan alleen het aanpassen van schermgrootte met dito afbeeldingen en automatische rankschikking van menu en overige interaction onderdelen. Na een brainstormsessie kwamen wij op het volgende idee, dat wij inmiddels bij enkele van onze klanten met succes gepresenteerd hebben;
Pas zaken als behavioural targeting inclusief responsive typography, search, flexible afbeeldingen en call to action toe op basis van personas in combinatie met responsive design waardoor je zowel technisch, grafisch alsook op de persoon de beste combinatie aan interactie en content krijgt. Waardoor je altijd de juiste call to action in de beleving van de gebruiker krijgt en je conversie veel hoger zal zijn dan bij traditionele oplossingen zoals het maken van verschillende online kanalen.
Even een resumé van wat we hierboven hebben gesteld
Responsieve web design is in onze ogen niet alleen het kleiner of groter maken van lettergroottes en het krimpen van een foto zodat het past op het nieuwe formaat. Wij vinden dat responsive webdesign vraagt om een concept dat bestaat uit een doordacht proces waarbij de designers en engineers intensief samenwerken om te bepalen hoe optimalisatie en herverdeling van de elementen, waarbij de beschikbare resolutie leidend is welke onderdelen weg gefilterd of vervangen kunnen worden door andere objecten. Waarbij de voorwaarde is dat het concept behouden blijft ondanks dat de structuur en verschijningsvorm richting de smartphone steeds verder vereenvoudigd worden.
Volgens veel internet guru’s zal de toekomst van het internet stevig leunen op mobiele apparaten (tablets, smartphones, draagbare consoles zoals spelcomputers) in plaats van desktops en laptops. Meer en meer mensen beginnen deze apparaten te omarmen, dus het wordt hoog tijd dat u zich een beeld vormt van de vele mogelijkheden en grote veranderingen die deze apparaten op zeer korte termijn en vaak nu al voor uw organisatie gaan betekenen.
Nu betekent de snelle en grote toename van het aantal mobiele apparaten niet automatisch dat desktops massaal verlaten worden of tot de technologie van gisteren behoren. Wat wij op desktop gebied zien is dat er bijna dagelijks grotere monitoren met hogere beeldschermresoluties in de markt komen. Dit wordt vaak als eerste geadopteerd door designers, architecten, kunstenaars en andere early adapters, maar zal hierna ook door een grote groep omarmt worden als de schermen waarmee ze hun dagelijkse werk zullen verrichten. Mede hierom zal de desktop nooit het veld ruimen. De Tablet zit natuurlijk tussen de desktop en de mobiel in en de grote TV schermen vormen ook een interessant onderwerp dat wij nu even buiten beschouwing laten.
Het alles in 1 concept en de alles in 1 aanpak die wij als Snakeware als echt geïntegreerde oplossing voor onze klanten zien is te realiseren door helderheid te krijgen in de volgende zaken:
Personas
De meeste ontwerpers en iedereen die werkt in Graphical User Design en user experience in het algemeen (vaak UX genoemd) moet vertrouwd zijn met het gebruik van personas. Door het samenvoegen van doelen en gedrag in bepaalde types (Persona), kan al snel een set gemaakt worden waar een groot aantal voorspelde behoeften van deze gebruikers optimaal in vertaald zijn. Door het inrichten van sites op basis van personas zal de gebruiksvriendelijke beleving per gebruiker groter zijn. Dit kunnen wij vervolgens als basis gebruiken voor het verder inrichten van sites op basis van responsive en behavioural design.
Responsive user experience en Persona als type bezoekers
Om goed in te spelen op de web beleving van ieder individu op zich, moeten we een soort van indicator- en detectiepunten hebben. Responsive design behaalt bijvoorbeeld de eerste met de afmetingen van het beschikbare scherm en de laatste wordt behaald door het plaatsen van conversiepunten, waarna het klikken op een conversiepunt bijvoorbeeld in de vorm van een banner, tekst, link, animatie of ander call to action het vervolg van de site zich middels de beschikbare paden, voortkomend uit de persona, meer op de beleving van de individuele gebruiker af gaat stemmen. Door het vele gebruik van social media en de overgrote hoeveelheid content die ieder individu via deze kanalen over zichzelf beschikbaar stelt is het slechts een kwestie van tijd voordat wij direct ook demografische gegevens of bijvoorbeeld persoonlijke gegevens van het individu kunnen integreren en afstemmen op de website om deze nog meer op beleving van het individu af te stemmen.
Op dit moment hebben wij natuurlijk al de mogelijkheid om van elk type verkeer de bron te identificeren. Deze informatie kan ons veel vertellen over waar individuele gebruikers naar op zoek zijn. Het kan ons helpen een gebruikerservaring te creëren die beantwoordt aan de specifieke behoeften van de gebruiker. Een belangrijke noot hierbij is dat er vanuit overheidsbemoeienis op dit moment wetsvoorstellen in voorbereiding zijn die dit zogenaamde Interest based content en advertising aan banden willen leggen.
De benadering die wij als Snakeware hanteren is om zonder gedrag vooraf vast te leggen een systematische aanpak toe te passen die anoniem verkeer classificeert in typen en hierop de gebruikerservaring voor elk type gebruiker aanpast en optimaliseert en daarmee helpt om de wens van het individu snel invulling te geven de site een hogere conversie te laten behalen.
Voor de duidelijkheid, wij suggeren niet dat een gebruiker die een site vanaf Google bezoekt een totaal andere gebruikerservaring dient te krijgen dan bijvoorbeeld een gebruiker die vanaf Twitter of Facebook komt. Wat wij voorstellen zijn subtiele optimalisaties die passen bij het medium vanwaar men komt en het type device dat men gebruikt net het verschil kan maken voor de gebruiker en daarmee dus automatisch de conversie van uw site verhoogt.
Afsluitend
Het doel van deze strategie is om beter in staat te zijn om anonieme bezoekers optimaal te bedienen en snel het voor ieder individu op maat ingerichte pad in te sturen om daarmee vervolgens maximale conversie te behalen. Daarnaast is het van belang om te weten dat, door van tevoren meer tijd te investeren in de genoemde persona’s wireframing, op basis van goede en flexibele content management software, je een echte op maat beleving voor je bezoekers kunt garanderen waarbij responsive design, behavioral targetting, Search en call to action echt bijdragen tot maximale conversie.