De HET gaat verder als de prijs alleen. Kandidaten worden in een heel traject meegenomen. Daarbij wordt gekeken naar de bedrijfsvoering en innovatie maar ook naar marketing en communicatie. Na een speciale kennismakingsbijeenkomst in de NHL, een presentatietraining en de pitchpresentaties heeft de jury zich een goed beeld kunnen vormen om de winnaars aan te wijzen. De uitreiking vindt plaats tijdens de bedrijvenbeurs TEL in het WTC.
In de eerste categorie voor de jonge bedrijven heeft Rianne Hoekstra van Club Yoga De HET als zeer verassend ervaren. Ze werd aangemeld door een collega van iemand die yogalessen bij haar volgt. 'Het heeft mij waardevolle connecties opgeleverd.' Ook Friso Visser van Social Media Koffer is vol lof over zijn deelname. Hij typeert De HET als 'awesome' en als een unieke kans om de onderneming naar een hoger plan te tillen. Voor de drie jonge bedrijven heeft de nominatie veel extra publiciteit opgeleverd.
Het contact met andere ondernemers en de andere finalisten is als zeer positief ervaren. 'Het contact tussen de finalisten is erg goed', vertelt Eelco Schutter van Greenfortune. Marieke Pietersma (Pyrasied) in de categorie van bedrijven die langer dan vijf jaar bestaan, sluit zich hierbij aan en ziet zelfs samenwerkingsverbanden voor in de toekomst. De daad is al bij het woord gevoegd omdat de kandidaten zichzelf gezamenlijk op de bedrijvenbeurs presenteren.
Wie er gaat winnen blijft nog even geheim, de twee winnaars worden op 26 maart tijdens de TEL (Trade Experience Leeuwarden) bekend gemaakt. De meeste finalisten vinden het lastig om hun winkansen in te schatten. Eelco Schutter (Green Fortune) grapt dat zijn winkans in de categorie voor de startende ondernemingen ongeveer 33,3% is. Theunis Bakker (Mannen van Staal) heeft geen idee wie er gaat winnen. 'De bedrijven zijn zo verschillend. Ik kan daardoor geen inschatting maken.' Friso Visser (Social Media Koffer) is zekerder van zijn zaak: 'Het hangt er wel vanaf op welke punten ze letten, maar als ze kijken naar ondernemerschap dan hebben we een grote kans'.