Je zou kunnen zeggen dat een doordeweekse werkdag op het kantoor van Friesland Lease (Drachten) tegenwoordig een goede afspiegeling vormt van de toestand in de wereld. Directeur Jan Baljeu weet er alles van. Onzekere levertijden, hoge energieprijzen, auto’s die in aanschaf ineens duurder worden dan eerder aangegeven. Het team van Friesland Lease (inmiddels 100 man) werkt zich uit de naad om in die hectische markt alle klanten te voorzien van passende oplossingen. Tegelijkertijd blijft het bedrijf ook in het oog van de storm werken aan oplossingen voor de mobiliteit van morgen. ‘Ook dát kost tijd en energie’ zegt Jan Baljeu. ‘Maar zo zijn we altijd geweest en zo willen wij graag blijven werken. Vooroplopen als het gaat om duurzame ontwikkelingen. De wereld staat nu eenmaal niet stil.’
Die strategie heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De groei in klanten en omzet zit er nog steeds in en prijzenkast van Friesland Lease is inmiddels behoorlijk gevuld. “Met name dat we door de VZR (Verenging Zakelijke rijders, red.) werden verkozen tot de beste leasemaatschappij van 2022 is een enorme eer”, zegt Baljeu. “Dat is een prijs die wordt afgemeten aan de mate van klanttevredenheid. Die prijs gaf ons hele team direct veel positieve energie.”
Nog even terug naar de hectische tijden van vandaag de dag. De hoge energieprijzen, maar ook de extreem lange levertijden zijn uniek en daar heeft ook Friesland Lease mee te dealen. Baljeu: “Dat legt inderdaad druk op onze organisatie. Want een klant die al een half jaar op zijn auto wacht wil weleens weten of het voertuig al in het zicht is. Maar dit verschijnsel zie je nu overal. Bij ons leasefietsen hetzelfde probleem; het is lastig keiharde levertijden te krijgen. Maar onze klanten willen natuurlijk ook alles weten over de energieprijzen en hoe daar met betrekking tot mobiliteit mee om te gaan. Dat is overigens een rol die we heel graag pakken: meedenken over hoe iets anders en beter kan.”
Timing
Als pionier heeft Friesland Lease al lang geleden ingezet op elektrische mobiliteit. Bij het bedrijf worden tegenwoordig al méér elektrische auto’s in de markt gezet dan benzineauto’s. En ook de medewerkers rijden allemaal elektrisch, of op waterstof. Slim geregeld, zeker nu gas- en benzineprijzen door het dak gaan. Maar, ook de markt voor elektriciteit staat onder druk. Daarom is Friesland Lease een tijd geleden begonnen met een pilot. Bij enkele medewerkers thuis wordt naast de gewone laadpaal een eigen laadpaal van Friesland Lease neergezet. Baljeu: “Heel interessant is dat. De medewerker die een dergelijke ‘eigen’ paal heeft wordt geacht om op niet-reguliere tijden op te laden via die paal. En dan zie je dat je met name door een slimme timing heel veel geld kunt besparen. Energie kost namelijk niet op ieder moment van de dag hetzelfde. Je moet dan niet in de ochtend gaan opladen, maar in de avonduren, wanneer energie veel goedkoper is. Dat kan zo enkele honderden euro’s per jaar schelen. Dit zijn superinteressante ontwikkelingen waar wij graag een rol in spelen.”
Vallen en opstaan
Natuurlijk zijn er vrijwel nooit van de ene dag op de andere perfecte oplossingen, zo weet ook Baljeu. “Pionieren betekent vallen en opstaan. We hebben ook wel tegenslagen gehad, maar weten toch steeds ook weer sprongen naar voren te maken. Daarom voelt zo’n prijs ook als een erkenning voor die veerkracht.”
To slot de vraag: hoe bevalt het eigenlijk, ondernemen vanuit Drachten? “Drachten zit ons als een perfecte jas, al zijn we met onze business niet erg locatie-afhankelijk. Wel merken we dat het lastig is dat we inmiddels drie verschillende locaties hebben in Drachten. Dat is niet efficiënt. Bovendien zouden we graag de ruimte hebben om nog meer met klanten of met specialistische partners de oplossingen van morgen uit te proberen en te demonstreren. Dat zou onze rol in de gehele mobiliteitstransitie heel mooi kunnen verbeelden We oriënteren ons op verhuizen binnen de gemeente, maar zover is het nog niet.”