Tijden veranderen. En de tijd dat een bedrijfsmakelaar zich puur beperkte tot verkoop en verhuur van bedrijfspanden, ligt ver achter ons. Mede onder invloed van economische- én maatschappelijke ontwikkelingen is de bedrijfsmakelaardij een specialisme geworden. Zo opereert Hoekstra Bedrijfsmakelaars binnen een complexe dynamiek van commercie, economie en de transitie naar verduurzaming. Directeur Gees Adema zwaait er met veel positieve energie de scepter. Ze is er trots op dat de bedrijfsmakelaardij bij Hoekstra als een écht specialisme is neergezet. ‘Commercie, regelgeving, duurzaamheid, transparante verkoopprocessen; het is een specialisme dat veel kennis en ervaring vereist.’
We spreken Adema in het oude pakhuis van Hoekstra Bedrijfsmakelaars aan de Willemskade in Leeuwarden. Dat is overigens maar één van de kantoren, want het bedrijf zit inmiddels op verschillende plekken in Friesland, maar ook in Almere en Groningen. De bedrijfsmakelaardij heeft klanten in heel Nederland. “Kantoren, bedrijfshallen, ziekenhuizen, restaurants, maar ook winkels en wooncomplexen; we doen alles en we zijn actief van Tilburg tot Dokkum”, aldus Adema.
Duurzaamheid
Wat doet een bedrijfsmakelaar eigenlijk precies? Adema legt uit: “Een eigenaar wil zijn bedrijfspand verkopen, een bedrijf zoekt een nieuw pand om te huren, een belegger zoekt een goede investering of een pand moet getaxeerd worden. Al die partijen kloppen bij ons aan. Dat kan bijvoorbeeld om een winkelpand of een bedrijfshal gaan, maar ook om een kantorencomplex van een bank, een verzekeraar, of een wooncomplex van een zorginstelling. Zodra een bepaalde wens kenbaar is gemaakt gaat ons team aan de slag. En daar komt tegenwoordig veel bij kijken.”
Adema concretiseert: “Stel een eigenaar van een object wil verkopen. Uiteraard zijn er dan tal van factoren van invloed op de prijs. En belangrijker dan ooit is de staat van het pand als het gaat om duurzaamheid. Vanaf 1 januari 2023 is het voor ieder kantoorgebouw groter dan 100 vierkante meter verplicht om te beschikken over energielabel C. Dat kan soms flinke investeringen vergen. Wij kunnen dan alles doorrekenen, maar ook adviezen geven: wel of niet renoveren en dan pas verkopen, eerst huurders zoeken of juist niet én de procedure waarmee je uiteindelijk jouw vastgoed het beste kunt verkopen.”
Transparantie
Bepaalde verkoopprocedures zijn onder invloed van maatschappelijke factoren de laatste jaren ook flink aan het veranderen, vertelt Adema. “Zoals gezegd werken wij voor grote én kleine partijen. Wij gaan voor het beste resultaat voor alle partijen. Daar hebben we een team van 11 personen voor klaar staan. Bij grotere projecten kan het gaan om bijvoorbeeld de verkoop van appartementencomplexen, kerken, kantoren of grote bedrijfshallen. Dit gebeurt steeds vaker aan de hand van een openbaar inschrijfproces. Opdrachtgevers, zoals institutionele beleggers, of corporaties, maar ook gemeentes, willen dat er correcte en transparante verkoopprocessen worden doorlopen. We publiceren de verkoop dan meestal in een lokale en landelijke krant alsmede op internet en zorgen ervoor dat potentieel geïnteresseerden op de verkoop worden gewezen. De informatie wordt verschaft door middel van een goed beveiligde online omgeving, een zogenaamde ‘dataroom’, waarin alle belangrijke informatie kan worden ingezien. Veel transparantie dus. Wij adviseren en begeleiden de verkopende partij óf de aankopende partij dan bij het gehele proces. Hoe haalbaar is een idee voor een herbestemming? Is er voldoende zicht op continuïteit? Wordt een pand verduurzaamd? Past een concept goed of minder goed in de omgeving? Is er een goed communicatieplan richting omwonenden? Hoe denkt de gemeente over de plannen? Welk rendement kan gehaald worden voor de toekomstige eigenaar en uiteraard ook: welke verkoopprijs is haalbaar? Dat hele proces vergt verstand van juridische zaken en commerciële zaken, maar ook moet je als bedrijfsmakelaar creativiteit meenemen en kansen zien. Ik ben er wel trots op dat wij onze klanten dat allemaal kunnen bieden.”
Dringende vraag
Er is de afgelopen jaren veel over bedrijfspanden te doen geweest. Onder invloed van covid stonden kantoren leeg en met thuiswerken als nieuwe norm zouden kantoorgebouwen ten dode zijn opgeschreven, zo kon vanuit de media opgepikt worden. Adema is daar duidelijk over: “Dat is absoluut niet waar. Natuurlijk zijn er ook onder invloed van de woningnood veel kantoorpanden getransformeerd tot woningen, maar er is ook nog altijd een gezonde vraag naar bedrijfs-/kantoorpanden. En met de trek van beleggers vanuit de randstad naar het noorden is dat bepaald niet minder geworden.” Dat er zelfs een dringende vraag is naar verduurzaamde kantoorpanden is voor Adema een teken dat de transitie inmiddels vol aan de gang is en maatschappelijk en politiek als prioriteit nummer één wordt gezien. “Investeerders, maar ook gebruikers zoals zorginstellingen en banken: ze willen allemaal up to date vastgoed hebben dat aan de huidige normen voldoet. Het moet energiezuinig zijn, duurzame materialen bevatten en als het kan ook veel groen op en aan de gevels. Aan dat soort kantoren is zelfs een tekort.”