Modern ondernemen met toegevoegde waarde

Soms hoor ik ondernemers klagen. Ze vinden dat het allemaal steeds sneller lijkt te gaan. Ik begrijp ze, al is het natuurlijk allemaal perceptie. De een vindt het allemaal heerlijk gaan; een ander blijft hardnekkig ontkennen dat de maatschappij de laatste twintig jaar toch echt veranderd is. Wie bij wil blijven moet een beetje zicht hebben op de macro economische ontwikkelingen.

Als we de afgelopen honderd jaar naar economische ontwikkelingen kijken op macro niveau dan kun je zien dat na een crisis situatie altijd economische groei ontstaat. Een cyclus dus. Deze economische groei ontstaat door de introductie van nieuwe technologie. De Rus Kondratiev (1892-1938) heeft begin vorige eeuw dat verband tussen innovatie en economische groei aangetoond. In een cyclus, met de schematische vorm van een curve.

We kunnen in de hedendaagse economie echter twee belangrijke verschillen ten opzichte van de Kondratiev curve onderscheiden:

  1. De innovatieve ontwikkelingen volgen elkaar op snellere voet op.
  2. De innovatieve ontwikkelingen vervangen oude verdienmodellen.

Doordat de vernieuwingen zich veel sneller en in grotere getallen aandienen heeft de markt na een introductie eigenlijk nauwelijks tijd om zich aan te passen voordat de volgende vernieuwing zich al aandient. De tijd om te adopteren is te kort geworden waardoor je keuzes moet maken wat wel te adopteren en wat niet te adopteren. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de hoeveelheid aan sociale media platvormen welke er zijn.  Had je enige jaren geleden bijvoorbeeld gekozen voor Hyves in plaats van Facebook, dan heb je nu pech. En zou je als ondernemer vol hebben ingezet op Facebook om daarmee jongeren te bereiken, dan zou je merken dat ze al vertrokken zijn naar Instagram, of naar nog weer een andere plek. Lastig dus.

Sommige vernieuwingen zorgen ervoor dat oude verdienmodellen of producten ophouden te bestaan. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van de Smart telefoon welke het gewone mobieltje van het straattoneel heeft doen wegvagen. Wie heeft er nog een CD speler? Vaak al vervangen voor een DVD speler. Wij hebben er thuis wel drie staan, maar ik realiseer mij nu dat we ze niet meer gebruiken. Meeveren met de markt, reageren op de vraag. Ja, goed natuurlijk. Maar stel je was een witgoedondernemer en je hebt jarenlang keurig alle vernieuwingen gevolgd, van platenspeler naar bandrecorder, tapedeck, cd speler en dvd speler. Dan nog werd je toch mooi verrast door streaming audio, dat zich geheel op internet afspeelt.

Wat te doen. Advies bij al deze razendsnelle ontwikkelingen is niet direct teveel op een paard te wedden. Niet voor de troepen uitlopen, maar naar buiten gaan. Wandelen, luisteren, kijken. En nadenken: hoe kan ik het gemakkelijker maken, efficienter, goedkoper, of authentieker.

Snel of langzaam; alles spitst zich toe op het leveren van de juiste toegevoegde waarde.

In onderstaand filmpje legt Gerke Wispelwey verder uit wat modern ondernemen met toegevoegde waarde is.

Delen via

Gerke Wispelwey

Buro360

MKB Adviseur & meedenker
Gerke Wispelwey is Ondernemer, MKB Adviseur, Strategie en Business planner, Accountancy specialist, zakelijk Mediatior en Meedenker. In het dagelijks leven is Gerke werkzaam als MKB Adviseur en tevens Commercieel Directeur(DGA) bij Buro360 Adviseursen Accountants te Leeuwarden. Voor vragen aan Gerke kunt u contact zoeken via 06-25090107 of mail Gerke. De colums van Gerke worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.