Door een slimme aftakking van het warmtenet van Omrin naar Damen Shiprepair in de Harlinger Industriehaven vindt er sinds een paar weken een flinke duurzame besparing plaats. Restwarmte van de Reststoffen Energie Centrale (REC) van Omrin verwarmt één van de hallen van de scheepswerf. Zo wordt minimaal 8400 liter fossiele brandstof per week bespaard, en daarmee een mooie milieuwinst gerealiseerd.
Directeur Frank Seinen van Damen Shiprepair Harlingen: “Het project past binnen de duurzame ambities die we als Damen hebben. Wil je tot een duurzame scheepvaart komen dan moet je zelf stappen zetten en samenwerken met goede partners. Omrin is koploper in duurzaamheid. Wij beide hebben ook een traditie in innovatie. Door samenwerking versterk je elkaar. Naast de milieuwinst kunnen wij onze klanten, ook in de koude maanden, de gewenste temperatuur bieden die noodzakelijk is bij het schilderen of aanbrengen van bijvoorbeeld plamuur op een schip.”
Het project was in handen van een projectgroep bestaande uit Niels ten Wolde en Wilco van Andel van Damen Shiprepair en Tjerk Jonker van Omrin. Niels Ten Wolde: “We hebben gekeken naar de praktische mogelijkheden en zo de duurzame aanpassingen gemaakt. Binnen de hal hebben we gebruik gemaakt van veel bestaande voorzieningen en materialen, zodat we ook daar hebben bespaard op nieuwe producten. Aggreko levert ons het materieel om de restwarmte (water) om te zetten naar warme lucht. Voor onze hal die ruim 30 meter hoog is en bijna 90 meter diep, zijn dat bijvoorbeeld zes grote verwarmingseenheden, zodat we de hal gelijkmatig verwarmen.”
Tjerk Jonker: “Voor Omrin was het een relatief eenvoudige ingreep, maar met prachtig resultaat. Met deze extra aftakking op ons bestaande warmtenet – dat van de REC naar de zoutfabriek van Frisia loopt – besparen we samen een hoop fossiele brandstof. De warmte die bij de verbranding van restafval in de REC vrijkomt, wordt sowieso omgezet in stoom en groene stroom. Naast Frisia en Damen produceren we groene energie voor ruim 37.500 huishoudens.”