1 Auto van de zaak voor de prijs van 2

Zeg nou eerlijk, wie wil er nu niet een auto van de zaak…. Dat willen wij allemaal wel, toch? Als DGA ( Directeur Groot Aandeelhouder, zeg maar gewoon eigenaar) is het zelfs wel logisch om een auto van de zaak te rijden. De auto van de directeur is niet alleen een vervoersmiddel maar heeft ook z'n marketingtechnische kanten. De buitenwereld kijkt onbewust toch vaak naar de auto van de eigenaar om een idee te krijgen van de betrouwbaarheid van zijn onderneming.

 

Toch is er met de auto van de DGA iets vreemds aan de hand. Deze auto wordt vaak alleen maar gebruikt voor de onderneming en de zakelijke kilometers vliegen voorbij. Als het weekend is staat deze auto stil voor de deur van de woning: ‘van de week hebben we namelijk wel weer genoeg gereden’. De fiscus heeft geruime tijd geleden al bedacht dat er sprake is van oneerlijke beloning voor het bezit van deze auto. Immers, het (voor)recht om ook privé in deze directeursauto te mogen rijden moet belastingtechnisch worden gecorrigeerd, en wel met een bijtelling. Tegenwoordig kennen we vele variaties op het bijtellingspercentage, en laat de auto van de directeur nou net altijd in de 25% vallen in plaats van in de goedkopere categorieën.

 

Een bijtelling voor beloning in natura vind ik overigens prima. Als je als werknemer een auto van de zaak krijgt, bespaar je privé ook kosten. Dus voor een beloning in natura, je bespaart ten slotte ook kosten, mag best een kleine belastingtechnische compensatie plaatsvinden, geen probleem. Waarin verschilt deze situatie dan wezenlijk met die van de DGA? Heel simpel: als eigenaar van het bedrijf betaal je de kosten om de auto in eerste instantie rijdende te houden óók. Met andere woorden, je betaalt (weliswaar via het bedrijf) eerst de echte kosten en later via de loonstrook nog een keer de zware bijtelling. Omdat de aftrek van kosten plaatsvindt via de vennootschapsbelasting (circa 20/25%) en de bijtelling via de loonbelasting (tegen de 42/52%) ontstaat een discrepantie. En als klap op de vuurpijl kom je tot de conclusie dat je niet eens substantiële privékilometers in die mooie auto rijdt, maar natuurlijk wel net meer dan de 500 vrijgestelde kilometers. Kortom: snel stoppen met deze onzin.

 

Welke interessante opties heeft de DGA dan wel? Dat zijn er hooguit drie;

  1. In opkomst is de nieuwe elektrische auto met een (nu nog) 0% bijtelling.
  2. De Youngtimer, een mooie auto van minimaal 15 jaar oud. Bijtelling is dan 35% over de economische waarde.
  3. Privé de auto blijven rijden en dan maar 19 cent de kilometer zakelijk in rekening brengen, alhoewel dit geen interessante optie meer is, lijkt mij.

 

In mijn beleving zie je in de zakelijke wereld de DGA veelal kiezen uit deze laatste drie opties. Eigenlijk schandalig dat nu net de persoon die de zakelijke auto echt gebruikt om geld mee te verdienen hiervoor gestraft wordt. De politiek in Nederland mag best eens nadenken wie hier de motor van onze economie nu eigenlijk is en hoe je die motor kunt stimuleren door te ondernemen. Dat gebeurt in elk geval nu niet met de huidige auto van de zaak…

En ja, inderdaad ik rij mijn auto ook alweer enige tijd privé en ben in gedachten bezig met een youngtimer, of toch elektrisch…

Delen via

Gerke Wispelwey

Buro360

MKB Adviseur & meedenker
Gerke Wispelwey is Ondernemer, MKB Adviseur, Strategie en Business planner, Accountancy specialist, zakelijk Mediatior en Meedenker. In het dagelijks leven is Gerke werkzaam als MKB Adviseur en tevens Commercieel Directeur(DGA) bij Buro360 Adviseursen Accountants te Leeuwarden. Voor vragen aan Gerke kunt u contact zoeken via 06-25090107 of mail Gerke. De colums van Gerke worden ieder kwartaal gepubliceerd in OF magazine en via zijn eigen Specialisten pagina.