Staatssecretaris Snel: "Fietsen is gezond en goed voor het milieu en vermindert files. Toch pakken nu nog te veel mensen de auto als ze naar het werk gaan. Dat de regels voor een leaseauto nu eenvoudiger zijn dan voor een fiets helpt natuurlijk niet. Daarom gaan we die regels versimpelen."
Onderzoek wijst uit dat ruim de helft van alle autoritten minder dan circa 8 km in afstand zijn. Fietsen is behalve snel ook schoon. Ik snap de motivatie van de staatsecretaris wel, groot gelijk. Mooi dus, de bedrijven die een fiets van de zaak opvoeren. Maar, hoe ziet de regeling inzake de fiets van de zaak er op dit moment uit?
Als je een fiets van de zaak ook privé gebruikt dan moet je voor dit privégebruik belasting betalen over de werkelijke waarde van het voordeel dat genoten wordt. Bij auto’s is dit geregeld door middel van een fiscale bijtelling. Een percentage van de cataloguswaarde waarmee het daadwerkelijke privégebruik als het ware wordt afgekocht.
Voor de fietser werkt dit niet zo. Fietsers moeten een kilometeradministratie bijhouden voor woon-werkverkeer en hoeveel zij privé fietsen. Van het genoten voordeel mag je de gemaakte kosten aftrekken. Vervolgens moet het genoten voordeel door de werkgever als beloning in de salarisadministratie worden verwerkt. Snap je het nog?
Kortom: logisch dat autoforens zich niet op het pad van de zakelijke fiets durft te begeven, tijd voor een nieuw plan. Daar is de staatssecretaris dus mee bezig. Het doel is vooral versimpeling en een einde aan alle administratieve verplichtingen inzake het privégebruik van de zakelijke fiets, zegt de staatssecretaris. Een bijtelling van 7% zal al het privégebruik dekken vanaf 2020. Staatssecretaris Menno Snel zegt er zelfs nog bij dat hij graag de mensen uit de auto op de fiets wil krijgen. Met de introductie van deze regeling wordt het voor werkgevers hopelijk een stuk aantrekkelijker om medewerkers op de fiets naar het werk te laten gaan.
Om de kosten hoeven medewerkers het niet meer te laten; voor een gewone fiets komt de bijtelling neer op netto een 1 a 2 euro per maand. Voor een elektrische fiets ligt dat rond de 6 tot 10 euro per maand, afhankelijk van de aanschafwaarde.
Maar toch. Vanwaar die noodzaak om ook de fiets tot melkkoe te maken? Waarom de fiets van de zaak niet gratis ter beschikking te stellen? De motivatie om dit te doen is simpel, het is immers goed voor mens en milieu. Stimuleren dus overheid, niet belasten. Vreemd is ook het percentage van 7%. Dit terwijl de elektrische auto slechts een bijtelling kent van 4%. Waarom de fiets, ook de gewone, tegen 7% willen belasten? Voor een keer zou de belastingdienst het iets makkelijker kunnen maken terwijl het dan ook nog eens leuker is. Ik zou zeggen staatssecretaris doe je best.
Kijk voor eerdere columns van Gerke Wispelwey van Buro360 adviseurs en accountants en contactgevens op zijn eigen OF Specialisten forum.