TEAM: Geen vacature online, maar toch bedolven worden onder de sollicitatiebrieven? Het kan!

oktober 3, 2023

Pim Balkestein (36) is sinds juli 2023 onderdeel van de directie van TEAM. Als ex-profvoetballer draagt hij de winnaarsmentaliteit met zich mee die het bureau zocht om de positie in de Champions League van de noordelijke communicatiewereld te verstevigen. Hoe kijkt hij naar de uitdagingen en mogelijkheden van arbeidsmarktcommunicatie vandaag de dag?

Je hebt een vrij onconventionele achtergrond voor een commercieel directeur, of niet?

Als kind had ik maar één doel voor ogen: profvoetballer worden. Ik doorliep de jeugdopleiding van Heerenveen, de plek waar ik ben opgegroeid, en tekende er als achttienjarige mijn eerste profcontract. Twee jaar later maakte ik de overstap waar velen alleen maar van dromen: spelen in het Engelse Championship. Na Ipswich Town volgden Brentford, Wimbledon, Rochdale en het Duitse Elversberg, waarna ik op mijn 28e op het heilige gras van De Koel in Venlo mijn rentree maakte op de Nederlandse velden. Bij alle contractonderhandelingen in de loop der jaren werd ik geflankeerd door mijn zus Chantal, waarmee ik tegenwoordig samen met zwager Martin de voorhoede van TEAM vorm.

Hoe ben je dan alsnog de communicatiewereld ingerold?

In 2015 zorgde een forse blessure ervoor dat ik het profvoetbal vaarwel moest zeggen. Via een sponsor van VVV-Venlo kreeg ik de kans om op de commerciële afdeling van communicatieplatform Bundeling aan de slag te gaan. Mijn eurekamomentje daar kwam al snel: mensen kopen het liefst van mensen. Dat betekent dat je één op één contact moet leggen. Ik besefte dat LinkedIn de plek was waar de besluitvormers van elke organisatie te vinden waren, dus ben ik me gaan verdiepen in de wereld van ‘social selling’ – en niet zonder resultaat. Binnen een paar jaar behoorde ik tot de top twintig van Nederlandse LinkedIn-influencers.

Social selling? Da’s toch alleen nuttig om nieuwe klanten te benaderen?

Nee, zeker niet! Arbeidsmarktcommunicatie is tegenwoordig ook een cruciaal onderdeel. Ik kom ondernemers tegen die zeggen: ik heb liever 5 nieuwe medewerkers dan 5 nieuwe klanten. Binnen TEAM zetten we steeds vaker hele vacaturecampagnes op voor bedrijven, zoals recentelijk de “Welkom Thuis”-campagne van Royal Smilde.

Hoe pas jij social selling toe in de dagelijkse praktijk?

Zo dicht op de bal als ik als profvoetballer zat, zo zit ik nu ook bovenop onze eigen socialmediakanalen. Marketing en sales zijn nu eenmaal een twee-eenheid. Verhalen delen, daar gaat het om. Vier de successen, laat zien dat je trots bent op je bedrijf, en gun mensen een inkijkje in je werkveld. Op onze LinkedIn- en Instagrampagina ontdek je hoe wij dat zelf aanpakken.

Leuk en aardig, maar hoe vertaalt zich dat in concrete resultaten?

Naast een enorme groei in het verkeer naar onze pagina’s en onze website sinds mijn aantreden in juli, hebben we de afgelopen maand 12 sollicitatiebrieven ontvangen – zonder dat we ook maar 1 vacature hebben gedeeld! Puur door onze eigen content en dagelijkse werkzaamheden te delen, steken we met kop en schouders boven de rest uit. Mensen zien een gave werkplek, een leuke sfeer, fijne collega’s, en nemen vervolgens uit zichzelf contact op. Dat is óók social selling.

Kijk, dat klinkt al beter. Heb je nog meer tips?

Een plaatje met een droge vacaturetekst op social media helpt tegenwoordig nauwelijks meer om zichtbaar te blijven. Wil je weten hoe we met TEAM jouw onderneming boven het maaiveld uit kunnen laten steken op het gebied van arbeidsmarktcampagnes? Ik spreek graag een keer af voor een bak koffie om vrijblijvend met je te sparren.

Vergelijkbare berichten