Hoe AI ons kan helpen om de digitale schuld te verminderen

De ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) gaan tegenwoordig razendsnel. Veel mensen maken zich zorgen over de risico’s en de uitdagingen die AI met zich meebrengt, vooral op het gebied van werkgelegenheid en ethiek. Onlangs was ik bij een bijeenkomst over AI en de veranderingen die dit kan betekenen voor de werkplek van morgen. Daar hoorde ik iemand spreken over de digitale schuld. Dit is een term die verwijst naar de negatieve gevolgen van de overvloed aan digitale informatie en communicatie die we dagelijks moeten verwerken. Uit een recent onderzoek blijkt dat het werktempo momenteel hoger ligt dan wat wij mensen kunnen bijbenen. De spreker toonde een onderzoek waaruit bleek dat we allemaal lijden onder digitale schuld: de enorme hoeveelheid data, e-mails, vergaderingen en meldingen die onze aandacht en energie opeisen. We besteden steeds meer tijd aan het onderscheiden van het belangrijke van het onbelangrijke, en dat gaat ten koste van onze productiviteit en creativiteit.

Ik herken dit persoonlijk en merk soms dat ik aan het einde van de dag minder heb gedaan dan ik had gepland. Dit werd bevestigd door het gegeven dat 68% van de ondervraagden voor dit onderzoek aangaf niet genoeg ongestoord en gefocust te kunnen werken gedurende de werkdag.

AI kan ons hierbij helpen door de informatiestroom te filteren en alleen door te laten wat relevant is. Een prototype liet zien dat de AI in staat was om voor e-mail een mogelijke reactie op een binnenkomend bericht voor te stellen, waarbij eigenlijk alleen nog een klik op de verzendknop nodig was. Dit kan veel tijd besparen omdat we niet meer hoeven na te denken over hoe we moeten reageren op elke e-mail.

In mijn werk implementeren wij bedrijfsadministratiesoftware (ERP), die veel data verzamelt tijdens het gebruik. Het kan wel een klus zijn om hier de juiste informatie uit te halen, vooral als we te maken hebben met complexe of veranderende situaties. Ook hier kunnen AI-tools in de software uitkomst bieden om snel en accuraat analyses uit te voeren en trends te ontdekken. De AI analyseerde ruwe data en haalde de door AI ontdekte bijzonderheden eruit en verwerkte deze in enkele momenten tot een presentatie. Zo konden we bijvoorbeeld zien welke producten of diensten het meest winstgevend waren, welke klanten het meest waardevol waren of welke processen verbeterd konden worden.

De verwachting is dat het niet lang meer zal duren voordat de eerste AI-assistent beschikbaar is op beide gebieden en ons kan verlossen van de digitale schuld.

Eddie Huizinga
Directeur Agiliq B.V.

Delen via

Eddie Huizinga

Agiliq B.V.

IT
Directeur van Agiliq B.V.