‘Directeursziekte’

‘Ik begrijp er niks van. Waarom vertellen ze dit wel aan jou en niet aan mij? Mijn deur staat altijd open hoor!’

Een verzuchting die ik regelmatig hoor. Een directeur heeft regelmatig het gevoel dat zijn mensen niet meer de écht belangrijke informatie met hem delen. En dat doet pijn. Want die directeur wil immers niets liever dan een goede en inspirerende leider zijn.

We pakken het vergrootglas en kijken eens naar de praktijk. In alle MKB-verbetertrajecten die ik mag begeleiden staan drie vragen centraal:

  1. Hoe kunnen we het bedrijf nog beter maken?
  2. Hoe kunnen we de mensen (ondernemer, leiders, medewerkers) in dit bedrijf nog beter maken?
  3. Hoe kunnen we het samenwerken verbeteren?

Prima vragen. Niets mis mee! Maar wanneer ik die vragen stel aan de medewerkers, dan krijg ik andere dingen te horen dan de directeur. Dat komt omdat hij of zij (‘de directeur’, of de eigenaar) last heeft van wat de schrijver/psycholoog Daniel Goleman ooit ‘de directeursziekte’ heeft genoemd; ‘het informatievacuüm dat rond een leider ontstaat als mensen belangrijke (en meestal onplezierige) informatie achterhouden.’

Brandende vraag is dus: hoe komt dat? Wel, in de eerste plaats zet de ondernemer vaak onbewust de verkeerde leiderschapsstijl in. En in de tweede plaats zijn het de medewerkers; die hebben de neiging om het de baas naar de zin te maken. En dus houden ze vervelende informatie achter. Op die manier doet iedereen elkaar tekort in een bedrijf. Ondernemers (de directie) missen waardevolle feedback over hun eigen functioneren. Hun besluiten zijn te vaak gebaseerd op foute informatie.

Het belangrijkste medicijn? Gewoon die zure appel opeten en blijven vragen om feedback! En niet alleen bij je medewerkers, maar ook bij je partner, je leveranciers, mede-ondernemers, of een coach. Realiseer je dat veel ondernemers snel de neiging hebben om zichzelf te overschatten, als het gaat om leiderschap. Misschien heb jij dat ook. Je bent immers een optimist. En je hebt lef. Daarom ben je ook ondernemer geworden en niet ambtenaar, of president van de VS (oei!).

Kortom: overschat jezelf niet, durf te vragen, stel je kwetsbaar op. Creëer een veilige setting waarin medewerkers alles kunnen en durven benoemen.

Immers, Feedback is the breakfast of champions!

Benieuwd naar Peter en wil je met hem in contact komen? Kijk dan op zijn eigen OF specialistenpagina.

Delen via

Peter Scherjon

MKB Beter

Ondernemerschap en leiderschap
Peter Scherjon is eigenaar van MKB Beter en mede-eigenaar van MKB Wurkpleats. Peter helpt ondernemers en medewerkers succesvoller ín en áán het bedrijf te werken. Deelt graag zijn leerervaringen, kennis en netwerk met andere ondernemers. Gelooft heilig in het principe; alleen ga je sneller, samen kom je verder. Peter zijn columns kunt u terug vinden via zijn eigen specialistenpagina.