Het Leeuwarder bureau BigId gaat verder als full-service marketing- en communicatiebureau NxtGen Brand Creatives. Met de naamsverandering en de keuze voor full-service wil het bureau zich profileren als gids in het ondoorzichtige woud van marketing- en communicatie-opties, vertelt directeur Peter Renema.
‘Om doelgroepen te bereiken kunnen bedrijven tegenwoordig kiezen uit meer dan honderd communicatiemiddelen, die je kunt onderbrengen in ruim dertig categorieën’, stelt hij. ‘Dat varieert van apps en games, audio advertising en e-mailing tot en met events, public relations, print advertising en search engine optimization. Het is een ondoorzichtig woud. Je zou er keuzestress van krijgen. In die jungle van communicatie- en verkoopkanalen kan de nieuwe generatie marketeers wel een gids gebruiken die zorgt dat je concurrerend blijft in een overvolle markt en loyale klanten aan boord haalt.’
Gezamenlijke paraplu
Het full-service concept betekent dat verschillende marketing- en communicatiedeskundigen (met behoud van zelfstandigheid) onder een gezamenlijke paraplu met elkaar samenwerken. ‘‘Zo hou je elkaar scherper en benut je de voordelen van synergie. Ook bedrijfseconomisch is het een efficiënte en effectieve constructie; er zijn geen grote overheadkosten omdat de verschillende expertises zelfstandig opereren.’ Voor de opdrachtgever betekent full-service één briefing, één visie op je merk, bedrijf of organisatie en één consistente boodschap, zo vervolgt hij. ‘Als je voor elke expertise een ander bureau moet inschakelen ben je meestal duurder uit, maar belangrijker nog: je loopt het risico dat de klant in de verschillende communicatiekanalen niet dezelfde merkbeleving heeft omdat je steeds weer een ander bureau moet briefen over merkeigenschappen. Dat leidt tot versnippering. Dat kun je je niet permitteren, want een uniforme merkbeleving is een hele grote succesfactor.’
Gemeenschappelijk doel
Renema vergelijkt de organisatiestructuur met een orkest. ‘Je streeft met elkaar naar een gemeenschappelijk doel; waarde creëren voor klanten, het creëren van prachtige muziek. In beide gevallen gaat het om samenwerking tussen individuen met verschillende vaardigheden en expertise. Koperblazers, houtblazers, strijkers, percussie; marketing, communicatie, online, offline, vormgeving, website – en applicatiebouw. Elke sectie heeft een specifieke rol. De ene keer komt het hele orkest in actie. Een andere keer volstaan de violen. De specifieke vraag van een merk, bedrijf of organisatie is bepalend voor de partituur.’