Ga in plaats van het jaarlijkse communicatieplan écht eens op zoek naar de onderscheidende waarden van je organisatie en leg dit één keer goed vast in een merkmanifest. De bijbel van je bedrijf zal ik maar zeggen. Tot stand gekomen door jou, je medewerkers en misschien zelfs je klanten. Hier handel je naar en besteed je voortdurend aandacht aan. Pas dan ben je geloofwaardig en relevant. Je doelgroep denkt bovendien niet in kalenderjaren, dus wanneer moet je dan een communicatiejaarplan schrijven? Juist. Niet. Een sterk merk werkt uiteindelijk het hele jaar door.
Het succes van je communicatie wordt bepaald door je mensen en het feit of zij weten uit te dragen waar hun organisatie voor staat. Of ze oprecht menen wat ze zeggen, spreken met hun hart. Of ze trots zijn op de organisatie waar ze voor werken.
Fuck het communicatiejaarplan dat ieder jaar plichtsmatig wordt opgesteld en er op een punt en komma identiek uitziet. Doe je oogkleppen eens af, durf je kwetsbaar op te stellen als organisatie en ga op zoek naar de ‘ziel’ van jouw club. Doe het gewoon in plaats van op te schrijven wat je zou moeten doen. Dit bespaart je op termijn veel tijd en geld. Voor diegene die net een communicatiejaarplan van 134 pagina’s heeft geschreven: er zijn altijd uitzonderingen. Want ook in de winter kan het goed vertoeven zijn op het terras.
Kijk voor deze en andere columns en contactgegevens van Martin op zijn eigen OF’s specialisten pagina.