Hoe kan het dat het ene organisatie als vanzelf sollicitanten aantrekt, terwijl de andere hemel en aarde moet bewegen om één enkele vacature in te vullen?
Een sterk werkgeversmerk (of, op z’n Engels, employer branding): het is een van de belangrijkste thema’s van vandaag in de zoektocht naar geschikt personeel. Want dat het lastig is om geschikte nieuwe collega’s te vinden, en dat daardoor de bedrijfsvoering en de continuïteit in het geding komt, dat hoor ik dagelijks.
Maar wat maakt dat dan zo lastig? Hoe kan het dat de ene organisatie sollicitanten aantrekt bij de vleet en de andere organisatie zo veel meer moeite moet doen om de vacatures in te vullen? Gaat het alleen om die dikke auto die je mag rijden, die tafeltennistafel, of één van de tegenwoordig steeds creatievere secundaire voorwaarden? Nee, zeker niet. Een organisatie met een sterk werkgeversmerk biedt meer en geeft je een oprecht kijkje in de keuken, laat je zien en voelen wat zij te bieden heeft en wat hen uniek maakt. Wij mensen willen ons verbinden aan een organisatie en collega’s waarmee wij ons kunnen identificeren omdat we iets gemeen hebben. We geloven bijvoorbeeld in het samenwerken aan een gezamenlijk thema als innovatie, duurzaamheid of een maatschappelijk doel.
Een werkgeversmerk is niets anders dan hoe jij als organisatie bekendstaat in de markt onder potentiële nieuwe medewerkers. Dat valt niet te vangen in één rapport, campagne of social media post, maar vloeit voort uit meerdere disciplines binnen je organisatie. Ook de perceptie van huidige medewerkers speelt daarbij een cruciale rol. Een sterk werkgeversmerk is van iedereen.
Naast het opbouwen en/of versterken van je werkgeversmerk naar buiten toe loont het altijd om tegelijkertijd door de organisatie heen te kijken. Waar valt winst te behalen? Denk bijvoorbeeld aan het delen van verhalen van je ambassadeurs, aan de interne communicatie op het gebied van trends en ontwikkelingen in de branche, aan een plan voor het delen van de openstaande vacatures, aan doorstroommogelijkheden, en aan zichtbaarheid van de organisatie op onderwijsinstellingen en in netwerken.
Ben jij klaar voor de volgende stap? Wij maakten een blauwdruk zodat je alle belangrijke onderdelen meeneemt. Zodat ze elkaar versterken en je een écht sterk werkgeversmerk opbouwt. Een keertje sparren of hem direct aanvragen? Neem contact op met Willemke via LinkedIn of via de website Team.