“Recentelijk hebben we een snelle ontwikkeling waargenomen op het gebied van AI. De antwoorden
worden steeds beter en nauwkeuriger. Naast de bekende Chat-GPT-versies, die gevoed worden met gegevens van het wereldwijde web, zijn er nu ook AI-toepassingen die gevoed kunnen worden met de bedrijfseigen gegevens, zoals documenten en data uit het ERP-systeem. Deze ontwikkeling opent nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om hun processen te optimaliseren en efficiënter te werken
Regelmatig krijg ik de vragen: “Zouden wij ook iets met AI moeten doen?” en “Wat is er nodig om te beginnen?” Het antwoord op deze vragen hangt af van verschillende factoren, waaronder de beschikbaarheid van gegevens, de technische infrastructuur en de specifi eke behoeften van het bedrijf. Ongeveer een jaar geleden nam ik deel aan een webinar waarin een live-demo van een nieuwe AI-toepassing werd gegeven. De presentator van het webinar stelde de AI een vraag en deze begon een antwoord te formuleren dat feitelijk onjuist was. Vervolgens zocht deze het juiste antwoord via Google op en zei dat de AI aan het hallucineren was.
De term ‘hallucineren’ werkte op mijn lachspieren en wekte mijn interesse, ik vroeg de presentator wat hij daarmee bedoelde. Deze AI was zo ontworpen dat deze altijd een antwoord zou formuleren om de gebruiker te dienen, in dit geval een fout antwoord. De presentator gaf aan dat de gegevens waarop deze AI draaide niet helemaal actueel waren en dat dit de oorzaak was van het onverwachte antwoord.
Eigenlijk zou het ‘fout geïnformeerd’ moeten zijn in plaats van ‘hallucineren’, was de conclusie van de discussie die volgde. AI-systemen, hoe geavanceerd ze ook zijn, blijven machines die afhankelijk zijn van de gegevens die ze ontvangen. Ze hebben geen bewustzijn of begrip van de wereld zoals wij mensen dat hebben.
Dit moment heeft me aan het denken gezet over welke stappen er genomen moeten worden voordat we een goed geïnformeerd AI-systeem kunnen implementeren welke de juiste antwoorden geeft. We moeten ervoor zorgen dat de gegevens waarop het systeem is gebaseerd, actueel en nauwkeurig zijn en daarnaast ook controleren op gevoeligheden. De vraag aan de AI wie de best verdienende collega is, zou bijvoorbeeld binnen bepaalde organisaties niet beantwoord moeten kunnen worden. Door het systeem de juiste gegevens te geven kunnen we de volledige voordelen van deze krachtige technologie plukken zonder het risico te lopen op een ‘hallucinerende’ AI.
Het is een spannende tijd om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van AI en ik kijk uit naar de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied.