Als ondernemer stel je jezelf wellicht eens in de zoveel tijd de vraag, welke richting wil ik op met mijn organisatie? Na een periode van groei lijkt deze inmiddels af te vlakken, waarbij het steeds lastiger is om grotere opdrachten binnen te slepen. Of denk aan een situatie waarin je belangrijke concurrenten marktaandeel ziet winnen, terwijl je eigen bedrijf nauwelijks groeit. In een dergelijke situatie kun je verschillende stappen overwegen. Denk aan het continueren van je onderneming, specialistisch advies voor bedrijfsverkoop inwinnen met het idee om je onderneming aan te bieden aan andere marktpartijen of juist zelf een bedrijfsovername initiëren. In dit artikel lees je meer over hetgeen er komt kijken bij de overname van een bedrijf.
Voorbereidingen op een bedrijfsovername
Het is sterk aan te raden om bij de initiatie van de koop van een partij een bedrijfsovername specialist in te schakelen. Deze helpt je door dit traject heen en weet waarop hierbij te letten. In de voorbereidende fase begin je met een strategische overweging: wat is het doel van de overname? Wat wil je hiermee bereiken? Hoe past het in de strategie van je bedrijf? Denk hierbij ook alvast eens na over het profiel van zo’n partij. Welke producten en diensten biedt deze aan? Hoe draagt de overname bij aan je eigen groei? Enzovoorts. Het vormt de basis voor het opstellen van een acquisitieprofiel, dat vervolgens gebruikt wordt bij het opstellen van een longlist met potentiële targets. Een bedrijfsovername specialist helpt je zo’n longlist op te stellen.
Gesprekken op basis van een shortlist
Na een uitgebreide screening van de partijen op de longlist ontstaat er een shortlist. Deze lijst gebruik je om de eerste gesprekken te initiëren. Houd er rekening mee dat veel bedrijven niet te koop staan; het benaderen ervan vergt een doordachte strategie. Wanneer een partij op de shortlist bereid is het gesprek aan te gaan, volgt een fase van aftasten en vertrouwen kweken. Pas wanneer er van beide kanten een goed gevoel ontstaan is, wordt met een of enkele van deze partijen doorgepraat.
Uitbrengen van een bod en due diligence
Dit kan leiden tot een situatie waarin je een bod uitbrengt en er een fase aanbreekt van onderhandelen. Lukt het om tot overeenstemming te komen met een overnamekandidaat? In dat geval wordt er een letter of intent (LOI) opgesteld. Het is nog geen definitief akkoord, na het opstellen ervan is het zaak om de financiering rond te krijgen en de financiële boeken van de overnamekandidaat door te spitten middels een Due Diligence. Ook hierbij is hulp van een specialist gewenst.