AI startup uit Buitenpost ontwikkelt remedie tegen online keuzestress

november 12, 2024

De gemiddelde supermarkt telt zo’n 8.000 verschillende producten. Een zoekopdracht op Google voor ‘tandenborstel’ geeft 431.000 resultaten, en bij Bol.com toont dezelfde zoekopdracht 5.260 tandenborstels. De diversiteit in het aanbod van fysieke en online winkels is nog nooit zo groot geweest. Bijna elk product heeft bovendien een breed scala aan opties en specificaties, die vaak voor de gewone, oriënterende consument een raadsel zijn. Het grote aantal keuzes, zelfs voor kleinere aankopen, zorgt voor stress: keuzestress, wat op zijn beurt leidt tot ‘beslissingsmoeheid’. Al die kleine beslissingen vormen een mentale uitputtingsslag voor ons brein. De softwareontwikkelaars van Bluebarry AI bieden specifiek voor online shoppen een remedie door met behulp van AI gericht product advies te geven.

Webshopeigenaren gebruiken Bluebarry AI in hun eigen webwinkel, waarbij de software fungeert als productadviseur en webshopbezoekers begeleidt naar het juiste product door slimme vragen te stellen. Dit moet een frustrerende zoektocht door een groot online aanbod voorkomen.

De vier oprichters van Bluebarry AI, allemaal afkomstig uit Buitenpost, zijn al jaren goede vrienden. “Op de middelbare school hadden we al ideeën en gesprekken over het opzetten van een eigen softwarebedrijf. Nu, 10 jaar later, zijn we gestart in dezelfde garage waar we samen onze eerste biertjes dronken,” vertelt medeoprichter Martijn Douma.

Bluebarry AI wordt inmiddels getest door een aantal grote webshops uit Achtkarspelen en Noardeast-Fryslân. “Begin 2025 zijn we klaar voor grootschalige vermarkting en hopen we dat zoveel mogelijk webwinkels inzien dat ze hun bezoekers en klanten best een beetje mogen helpen,” licht Anco Postma toe.

Delen via

Vergelijkbare berichten