Brandmerck en Okkinga Communicatie: ‘Daag ons maar uit!’
De voorlopige conclusie na bijna een jaar samen ondernemen: “Online marketing en communicatievraagstukken gaan niet samen. Nee hoor, gekheid: we hebben juist ontdekt dat onze samenwerking nog meer toegevoegde waarde oplevert dan we verwacht hadden.” Erwin en Robert Hoekstra van Brandmerck en Gerben Okkinga van Okkinga Communicatie zitten ontspannen bij elkaar en vertellen vlot en met humor welke voordelen het samengaan van de twee ondernemingen hen én hun klanten oplevert.
Allereerst even dit: samen vormen ze de groep Brandmerck Okkinga. Maar de merknamen Brandmerck en Okkinga Communicatie blijven bestaan en de klanten van beide bedrijven houden hun vertrouwde contactpersonen. Het enige dat zij merken van het samengaan is een nog completer dienstenpakket, aangeboden door een team van maar liefst veertig specialisten. Die zitten bij elkaar in de voormalige Zuivelschool in Bolsward. Een prachtige locatie waar volop communicatieconcepten en online campagnes worden ontwikkeld voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers: van hele grote organisaties tot onderwijs- en zorginstellingen, en van mkb-bedrijven tot sportclubs.
Het juiste haakje
“Die diversiteit maakt ons werk ontzettend leuk”, vertelt Robert. “Bij een sportclub zijn mensen vaak enorm betrokken en kunnen we heel creatief zijn. Voor bijvoorbeeld een ziekenhuisorganisatie aan de slag gaan biedt een hele andere uitdaging: daar spelen vaak meerdere belangen. Wie onze klant ook is: wij hebben veel ervaring met het overbrengen van het verhaal en daarmee het juiste effect bereiken. Wij vinden het juiste haakje om de boodschap over te brengen en zorgen steevast voor resultaat.”
Uniek in het Noorden
Sinds 1 december 2023 is de groep Brandmerck Okkinga een feit en in april 2024 is Brandmerck bij Okkinga Communicatie in Bolsward ingetrokken. Het effect van fysiek bij elkaar zitten is nog groter dan de compagnons hadden verwacht. Erwin: “Die ervaring waar we het net over hadden, hebben we door deze stap echt verdubbeld. We hebben er bewust voor gekozen onze medewerkers aan elkaar te laten wennen en samenwerkingen spontaan tot stand te laten komen. Onze marketingstrategen, communicatieadviseurs en projectmanagers weten als spin in het web heel goed welke specialisten ze waarvoor kunnen vragen en dat gebeurt nu spontaan.” Gerben vult aan: “Afhankelijk van het vraagstuk van de klant kunnen we putten uit diverse specialisten op het gebied van communicatie en online marketing. Het is uniek in het Noorden om zoveel specialisten onder één dak te hebben, die samen op alle communicatie- en marketingvraagstukken een passend antwoord kunnen geven.”
Groot effect kruisbestuiving
Robert knikt: “Het effect van die kruisbestuiving zagen we meteen. De klanten van Okkinga krijgen de dienstverlening van Brandmerck erbij. En andersom laten we klanten van Brandmerck die we voorheen alleen hielpen met online marketing, kennismaken met communicatiestrategie en design.” De conclusie die de ondernemers na dit eerste jaar kunnen trekken is dan ook dat ze de klantenstroom en omzetstroom bij beide labels niet alleen in stand hebben gehouden, maar zelfs hebben uitgebouwd. Erwin: “We hadden al gezonde bedrijven. We zijn samengegaan omdat we zagen dat onze klanten er profijt van zouden hebben. Dat blijkt te kloppen.” Gerben vertelt dat ze er bovendien voor gezorgd hebben dat klanten geen last hadden van de interne veranderingen. “Je ziet soms dat bedrijven bij fusies heel erg intern gericht zijn. Wij vinden dat wat wij op de achtergrond bekokstoven geen impact mag hebben op onze dienstverlening. Wij hebben succesvol de focus op onze klanten weten te houden.”
Nóg vollediger worden
Alle expertise in huis hebben, kunnen kiezen uit specialisten, de dienstverlening steeds aanpassen op het vraagstuk van de klant: het klinkt ideaal. Waar zit nu nog uitdaging in? Robert: “Het is nu zaak om de juiste mensen te blijven aantrekken, ons niveau steeds verder te verhogen en eventueel ook andere expertise toe te voegen, om onze dienstverlening nog vollediger te maken. Of we nog verder willen groeien? Ik denk het wel: we houden er allemaal van om op de toppen van ons kunnen te presteren en in ons vakgebied voor de mooiste bedrijven en merken onze kennis en expertise in te zetten. Daar is nog veel te behalen.”
Essentiële combinatie
Gerben ziet bovendien dat de vraagstukken van klanten steeds complexer worden. “Klanten hebben een partij nodig die niet alleen een paar kanalen aanboort om een boodschap over te brengen, maar één die breed kan adviseren. De combinatie van offline en online communicatie plus een gedegen strategie is essentieel om doelen te bereiken. Overal duiken AI-experts en podcastmakers op, maar die bereiken zonder goede strategie maar kortstondig effect. Wij voelen ons goed in de rol van strategisch adviseur én in de rol van regisseur voor de uitvoering.”
Continu meedenken
Om die rollen perfect in te vullen, is het fijn als je je klant van haver tot gort kent. Brandmerck en Okkinga zijn nog steeds in te schakelen voor korte termijnprojecten en spoedopdrachten – “Dat houdt ons scherp en onder druk creeëren we de mooiste dingen!” – maar ze gaan graag voor lange termijnrelaties met opdrachtgevers. Erwin: “Als je elkaar goed kent, weet je op een gegeven moment al wat de klant nodig heeft voordat die de vraag stelt. We steken dan ook elke dag energie in die relaties. We zijn niet van het achteroverleunen en afwachten wat er op ons afkomt: continu meedenken en continu presteren, dat mag je van ons verwachten.” Gerben en Robert reageren enthousiast op Erwins gedrevenheid: dit is precies de mentaliteit die het team kenmerkt. Gerben: “We willen onszelf nóg beter maken, van elkaar leren en samen nóg meer mooie dingen maken voor nóg meer bedrijven in het Noorden.” Hij voegt glimlachend toe: “Wij zijn bovendien een van de leukste en aardigste bureaus van Noord-Nederland. Echt waar!”
Prikkelen en uitdagen
Robert besluit: “Apart van elkaar deden we al hele goede dingen, maar de synergie tussen ons zorgt ervoor dat we dé one-stop shop zijn voor het realiseren van de ambities van onze klanten. We gaan echt een stap verder: we willen klanten aan het denken zetten, hen prikkelen en uitdagen. Wat wil je nu écht bereiken? Wij willen zelf ook uitgedaagd worden: kom maar op met die vraagstukken!” ■
‘Vertel waar je voor staat!’
Het is de compagnons een doorn in het oog: bij prachtige organisaties die de mooiste dingen maken of de beste diensten aanbieden, blijft het volledig stil wat communicatie en marketing betreft. Erwin: “Zo zonde! Ondernemers in het Noorden zijn soms veel te bescheiden over hoe goed ze zijn. Vertel waar je voor staat! Daarmee trek je nieuwe klanten aan, boor je wellicht andere markten aan én trek je de belangstelling van potentiële werknemers.” In een enorm krappe arbeidsmarkt is dat voor veel bedrijven zeer welkom. Robert zegt nuchter: “Je moet het dak repareren als het droog is, niet wachten tot het zo erg lekt dat er paniek uitbreekt. We helpen je graag om te laten zien wat voor topbedrijf je hebt. Jij kiest jouw moment, wij zetten onze specialisten voor jou aan het werk.”