JR Yachts ontwerpt e-boten die het varen in stilte naar een next level tillen. Mede-eigenaar Jaap de Jonge voelt zich – als echte techneut – als een vis in het water bij het high tech bedrijf. “Boten zitten in mijn bloed.”
“Ik ben in Giethoorn opgegroeid, dus boten zijn mij met de paplepel ingegoten”, zegt Jaap de Jonge, mede-eigenaar van JR Yachts, gedreven. “Mijn studie Werktuigbouwkunde deed ik in Enschede en daarna volgde er nog een master in hydrodynamisch engineering. Na mijn carrière in design, engineering en operations bij Royal Huisman en Damen Shipyards ben ik in 2018 voor mezelf begonnen. Mijn oudste broer Roel is mede-eigenaar van JR Yachts, dat sinds 2019 in Drachten gevestigd is. Een zeiltochtje samen met hem was de basis voor het unieke idee om elektrische boten te gaan bouwen. Tijdens het zeiltochtje zetten we bij het uitvaren de motor uit en daarna was het zó heerlijk stil. Dat wilde ik realiseren, door een compleet nieuw type romp te ontwikkelen om de kracht van het elektrisch varen te optimaliseren met een onderwaterschip specifiek ontworpen voor elektrische efficiëntie, in plaats van een conventionele E-conversie.”
‘Off highway’ ontwikkelen
Jaap ontwierp zijn ‘huzarenstukje’ dat het verst en het stilst kan varen en daarbij ook nog de funfactor heeft: de LUMEN E10 met het zeer efficiënte onderwaterschip. “Dat betekent bovendeks en dus in het zicht een zeer minimalistisch design, en onderdeks, dus uit het zicht, de integratie van de elektriciteit”, aldus Jaap. “Daarbij geloof ik echt in het Nederlands product en dus komen de batterijen voor al onze e-boten uit Friesland en de motoren uit Giethoorn. We sparren veel met deze bedrijven zodat we de onderdelen goed kunnen integreren in onze ontwerpen. Aan die ontwerpen ligt een hele zoektocht ten grondslag, maar dat vind ik alleen maar mooi want ik ben een echte techneut. De basis voor onze boten komt uit de EV-wereld, de bouw en mijnbouw bijvoorbeeld. Uit deze ‘off highway’ industrie vinden wij veel robuuste componenten. We leveren veel aan business-to-business klanten zoals de verhuur en bootclubs die op hun beurt vaak minder ervaren gebruikers met weinig stuurervaring bedienen. Daarom ontwerpen we onze boten met een stuurwiel dat uit zichzelf weer recht draait of een gebruiksvriendelijke joystick. Zo ervaren mensen gemak door techniek.”
Interessant en uitdagend project
“De al eerder genoemde LUMEN E10 kwam eind juni van dit jaar op de markt”, vertelt Jaap trots. “Hij heeft een actieradius van 100 tot 160 kilometer bij een kruissnelheid van 13 kilometer per uur. Deze volledig elektrisch aangedreven boot van tien meter lang is een ware innovatie op het water. Hij is speciaal ontworpen om zo geruisloos mogelijk lange afstanden over het water af te leggen. Het is zelfs mogelijk om achter de boot in stilte te waterskiën of te wakeboarden met snelheden van 30 tot 35 kilometer per uur! En we blijven innoveren en aan de toekomst denken. Zo willen we binnen vijf jaar de klassieke en moderne sloep transformeren in twee nieuwe modellen die over de slimste besturingstechnieken beschikken. Dat wordt opnieuw een interessant en uitdagend project waarbij we veel zelf gaan doen. Maar dat is ook het leuke: we gaan voor hightech ontworpen boten met een hoge kwaliteit, die het grootste bereik per lading hebben. We zijn trots op JR Yachts, een bedrijf dat gestoeld is op techniek. ”