OF maakt in deze tijd ruim baan voor al het nieuws van onze Friese ondernemers. Pak je podium en breng je diensten en producten extra onder de aandacht. Hans Roelfsema van Kennith Smit in Heerenveen doet dat, met een column in maar liefst twee delen, volop adviezen! Vandaag deel 1
We gaan door een ongelooflijke tijd in de geschiedenis. Een tijd die in ieder geval nog tot 20 mei duurt. Vele ondernemers hebben mij de afgelopen weken gevraagd wat zij als mens en leidinggevende kunnen doen om zichzelf en de mensen om hen heen positief en gemotiveerd te houden. Daar gaat dit artikel over. Natuurlijk weet ik dat we in onzekere tijden leven en dat veel mensen niet voor niets echt bang zijn. Ik weet dat het Coronavirus op dit moment ons leven en alle maatschappelijke discussies beheerst, en dat er veel redenen zijn om bang te zijn. Maar begrijp: angst is normaal. Het is een normale menselijke reactie als we fysiek of emotioneel bedreigd worden.
Er is één ding dat je niet kunt doen met de angsten van mensen: je kunt ze niet negeren. We zijn emotionele wezens en 100% van onze beslissingen wordt gedreven door emotie. Dus negeer niet wat mensen voelen. Waar het om gaat is hoe je met angst omgaat. Angst kan je verlammen en je ervan weerhouden om iets te gaan doen, met als gevolg dat je je eigen realiteit creëert. Het is natuurlijk veel beter als angst je ertoe brengt om actie te ondernemen: succes door dóen.
Eerdere crises hebben aangetoond dat ontwrichting gelijk staat aan een nieuwe kans. Dit is actie-reactie: wat er ook gebeurt, er komt altijd een reactie. Hotels zijn leeg, de horeca ligt plat. Maar zag je wat er gebeurde in bouwmarkten? Wie had er voor de Coronatijd van Zoom gehoord? Dus door elke actie gaat er een reactie komen: er zijn omgevingen waar de business nu floreert. Voor ondernemers kunnen nieuwe problemen juist als brandstof werken. Ook in het verleden zijn er tijdens recessies of depressies bedrijven ontstaan die nu enorm groot zijn: Microsoft startte in de recessie van 1970. CNN ontstond in de recessie van 1980. Tijden van crisis vragen wel altijd om leiderschap!
Hoe kun je er het beste van maken?
Volgens mij heb je twee keuzes: ofwel de paniek aanwakkeren, ofwel naar positieve actie te sturen. Het maakt niet uit of je een groot of een klein bedrijf of team leidt, of dat je de leider bent van je huishouden. Je mensen kijken naar jou: de manier waarop je reageert, de gesprekken die je voert. Heb jij het voortdurend over de dingen die nu niet kunnen worden gedaan vanwege de crisis en de onzekerheid? Of stuur je de gesprekken door naar wat wél kan?
Op dit moment is de wereld op zoek naar leiders om onze toekomst in een positieve richting te sturen. Iedereen in jouw branche, in jouw bedrijf, in jouw gemeenschap en in jouw familie ervaart hetzelfde: onzekerheid, angst en zorgen. Dus wat kun jij doen om als leider op te treden, zowel op het werk als thuis?
Mijn advies is om je focus te leggen op zaken die binnen jouw Cirkel van Invloed liggen. Dit is een onderwerp dat in veel van mijn trainingen terugkomt. Jouw Cirkel van Invloed omvat die zaken die je direct kunt beïnvloeden. Je Cirkel van Betrokkenheid omvat al die zaken die jij belangrijk vindt, maar waarover je weinig of geen controle hebt. Wanneer mensen zich richten op zaken die ze niet kunnen beheersen, hebben ze minder tijd en energie om te besteden aan zaken die ze wél kunnen beïnvloeden. Als gevolg daarvan krimpt hun Cirkel van Invloed.
Wanneer mensen zich richten op zaken die ze wél kunnen beïnvloeden, breiden ze hun Cirkel van Invloed juist uit. Focus jouw tijd en energie daarom op die zaken die jij wél kan beïnvloeden. Want als je veel invloed hebt en je besluit er tijd in te steken, levert dat altijd resultaat op.
Hans Roelfsema
Trainer en ondernemer bij Kenneth Smit