Laatst reed er een busje van een schoonmaakbedrijf voorbij met de slogan ‘Scherp op schoon’. Nou ja, ik dénk dat dit er stond, want ik kon het amper lezen tussen de modderspetters door. Daar ga je met je bewijsvoering.
Ach, iedereen kan een keer niet scherp zijn. Maar om je heen kijken naar hoe anderen het doen in de marketing is interessant. Hierbij geef ik je wat houvast voor op het terras.
De sportieve B-B-B die ik eerder noemde is een resultaat van Core-training. Die training richt zich op het midden van je lichaam. Een getrainde romp zorgt voor een optimale krachtoverdracht over de gehele spierketen. En zo is het ook in de marketing. Als jij jouw Waardepropositie (ofwel: Behoefte, Belofte, Bewijs) op één A4 kunt beschrijven, heb je een sterke Core voor je (online) marketingcommunicatie. Dan geef je richting aan je personeel over wat er van hen verwacht wordt. En bied je een handvat voor je trouwe klanten, omdat iedereen een sterk verhaal kan doorvertellen.
De verbindende strik tussen Behoefte en Bewijs is de Belofte. Wees daarin onderscheidend. Maak duidelijk wie jij aanspreekt. Kijk hiervoor naar de concurrentie en de markt. En zorg dat je dit niet kopieert, maar je eigen plek claimt. En als jij je hierbij laat ondersteunen door een creatief bureau, blijf zelf dan scherp. Want voor je het weet doe je mee met de verkiezing ‘Slechtste slogans van het jaar’.
Hierbij een paar uit het rijtje van 2020, van creatieve lieden die er dan wel in geslaagd zijn om hun doelgroep te duiden, maar die wat mij betreft toch nét even de plank missloegen. 'Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin' (viszaak die de kwaliteit wil benadrukken), 'We doen wel vrouwen maar knippen ze niet' (barbier, alleen voor mannen), 'Zit je haircut' (kapper, speelt in op de ‘pijn’ van een slecht zittend kapsel) en 'Iedere paal gaat erin' (heibedrijf die wil benadrukken dat ze elke klus aan kunnen).
Moraal: een goede marketingboodschap is niet alleen grappig, maar houdt de drie B’s in balans. Mocht je ermee willen oefenen, verzin dan straks op het terras eens de B-B-B van het biermerk dat je drinkt. Geen zin een dergelijke nuttige oefening? Laat je dan gerust inspireren door alles wat er aan sportieve BBB’s voorbijkomt. Voor je het weet is het immers weer herfst.
Sandra Arkesteijn is zelfstandig marketingprofessional