Je hebt het decembernummer in je handen, misschien met een warme glühwein dichtbij en een knapperend haardvuurtje voor je. Een moment om weg te zinken in gedachten over 2022. Een nieuw jaar waarin niemand echt weet wat ons staat te gebeuren, maar waarin menig ondernemer iets nieuws, iets anders of dingen op een andere manier wil doen. Wat je ook wil aanpakken: zeg het hardop. Als je het veel en vaak doet, kunnen anderen jou helpen met hun verbeeldingskracht, ervaring en netwerk. Dat werkt, ik kan het weten.
Zo was ik in 2006 van plan om een paar maanden vrijwilligerswerk te doen in Afrika, maar ik bleek te oud voor de georganiseerde projecten. Ik zei hardop wat ik zocht tegen iedereen die ik tegenkwam en kon uiteindelijk via verschillende introducties aan de slag in zustergemeente Gobabis, Namibië. Een levenservaring met enorme impact kan ik je zeggen. Een ander voorbeeld van een idee hardop zeggen was toen ik tijdens de eerste lockdown de kracht van de Mienskip opriep en we een door de kinderen van groep 8 zelf opgenomen film realiseerden, compleet met een drive-in première op Lauswolt. En eind vorig jaar sprak ik veelvuldig de ambitie uit om in 2021 als parttimer of Marketingmanager a.i. met een marketingteam voor een langere tijd te willen bouwen aan zichtbaarheid. Die kans kreeg ik vervolgens bij de Smart Industry Hub Noord én bij Circulair Friesland. Tja, zo kan ik nog wel wat voorbeelden naar voren halen. Hardop zeggen wérkt dus.
Maar wat wil jij? Ik ben benieuwd. Is het iets groots en ambitieus, of wil je met iets kleins het verschil maken in 2022? Het maakt niet uit, maar zeg het hardop.
Heb je echt nog geen idee? Hierbij dan een klein proefballonnetje. Het gratis aanmaken en inzetten van een QR-code ligt binnen het bereik van elke ondernemer. Nu iedereen met de camera op zijn mobiel een QR-code kan scannen, ligt er klantgemak op de loer. Misschien ga jij wel verkennen waar jij zinvol een QR-code op kan plakken of plaatsen. Je kunt er iemand e-mails mee laten versturen om zich ergens voor aan te melden, iemand leiden naar een agenda waar men een afspraak in kan plannen, of je kunt mensen verbinding laten maken met Whatsapp of naar jouw LinkedIn profiel. Of plaats zoals de Gaswacht een QR code-sticker op de cv-ketel en leid je klanten naar een eerste-hulp-met-problemen-pagina. Dat ontlast het telefonieteam én levert meer tevreden klanten op. Dat merkte Van Heeckeren op Ameland ook. Inzet van QR bood hun de mogelijkheid om tijdens de pandemie het hele terras door slechts één gastvrouw snel te voorzien van hun bestelde drankjes én persoonlijke aandacht te geven.
Wat ik wil in 2022? Ik heb bij het schrijven van deze column mijn grote ambitie nog niet scherp, maar ik heb wel een kleine breinbreker. Circulair-collega Hanneke Schmeink en ik zoeken een duurzaam alternatief voor de 3M post-its, die we met dezelfde effectiviteit in kunnen zetten bij alle fases van brainstormen. Kun jij ons op weg helpen? Zeg het hard op!