Van personificatie tot random acts of kindness

juli 3, 2012

Technology for you

 

Eén van deze trends is ‘personificatie’. Deze trend speelt in op de behoefte van het publiek om hun informatie op maat te ontvangen. Een voorbeeld hiervan is het Google Glass Project <http://www.youtube.com/watch?v=9c6W4CCU9M4&feature=youtu.be> : “We believe technology should work for you — to be there when you need it and get out of your way when you don't.” Daarnaast zien de consultants dat ook ‘appification’ een geweldige opmars heeft gemaakt. Vrijwel iedereen met een smartphone maakt gebruik van apps om aan zijn informatie te komen. Ook bespreken Minke en Jerry de nieuwe cookiewetgeving < http://www.iwink.nl/belangrijke-informatie-over-de-cookiewet >. Een wet die inspeelt op de behoefte van het publiek om meer grip te hebben op hun privacy.

 

‘Slijterijmeisje’
Ook van ‘crowdfunding’ <http://www.kickstarter.com/projects/cuckoo/cookootm-the-watch-for-the-connected-generation?ref=live> wordt steeds meer gebruik gemaakt. Het gebruik van de massa voor het financieren van de ontwikkeling jouw idee of product. Bekend voorbeeld is Petra de Boevere, beter bekend als het ‘slijterijmeisje’. Zij haalde door crowdfunding bijna een ton op voor de verhuizing van haar winkel. <http://www.bnr.nl/incoming/699178-1204/slijterijmeisje-haalt-ton-op-via-twitter>

 

Flitspaalloterij
Minke en Jerry legden tevens uit wat ‘Random Acts of Kindness’ zijn. “Maak je klanten blij!” Breng een lekkere salade bij een van je zieke klanten. Ook al bezorg je helemaal niet. Of leg een cadeaukaart onder de ruitenwisser van auto’s die een parkeerboete hebben gekregen. Ook ‘Gamification’ is hot. Dat betekent niet dat er overal een spelletje van gemaakt wordt. Nee, het is het inzetten van speldynamieken om mensen in beweging te krijgen én te houden. Een voorbeeld is de flitspaalloterij.< http://www.deverbeteraars.com/2010/12/flitspaal-loterij/> Automobilisten die te hard rijden krijgen een boete, maar een deel van die boetepot wordt gebruikt om automobilisten die zich wel netjes aan de snelheid houden te belonen.

Zelf aan de slag

Na de pauze gingen de aanwezige seatholders zelf aan de slag met de internettrends. Opdracht: Bedenk een ‘Act of Kindness’ voor Campina of bedenk hoe ‘Gamification’ kan worden toegepast op de werkvloer om de efficiency te verbeteren. Na een effectieve brainstorm werden de leukste ideeën gepresenteerd, waaronder:
– Ga deze zomer ijsjes uitdelen aan de mensen die in de file naar het strand staan
– Maak kamperen bij de boer mogelijk voor mensen die door de crisis niet op vakantie kunnen
– Een concept om het roken onder werktijd te verminderen

Delen via

Vergelijkbare berichten