Recessie biedt kansen voor toerisme in Friesland

juli 4, 2012

Feiko Boomsma, general manager van Grand Hotel Post Plaza in Leeuwarden:

“Minder uitbundige feesten, een versobering van bijeenkomsten die de bedrijven bij ons houden en er worden meer goedkopere kamers geboekt. Daaraan merken wij dat ondernemers en de consumenten de hand op de knip houden. Dat heeft gelukkig nog geen invloed op de bezettingsgraad van ons hotel. We zijn nu 3,5 jaar bezig en de lijn is wat dat betreft al die jaren stijgende geweest. Kleinschaligheid en de persoonlijke benadering van gasten is onze kracht. Vooral mond-tot-mondreclame is wat dat betreft belangrijk, evenals de hoge gastbeoordelingen op internet. We hebben ons reclamebudget de afgelopen jaren teruggeschroefd en toch komen er steeds meer mensen. Ook uit het buitenland. We krijgen bijvoorbeeld steeds meer gasten uit België. We verwachten dan ook die groei voorlopig vast te kunnen blijven houden. Wat we wel graag zouden zien is dat vooral de Leeuwarders wat vaker de weg naar ons uitstekende restaurant, Brasserie Lourens, weten te vinden. Daar gaan we de komende tijd ook op inzetten. Zo hebben we een High Wine, vier gerechten met vier bijpassende wijnen, geïntroduceerd en dat slaat aan. Als ondernemer probeer je zo steeds weer nieuwe markten aan te boren.”

 

Rolf Huizing, sales manager bij Brandsma Bolsward/Roode Pelikaankoffie

“Het is niet zo dat we als groothandel in koffie en thee niets merken van de economische crisis. Sommige klanten nemen momenteel iets minder af. Aan de andere kant krijgen we er nieuwe klanten bij en zijn er klanten die wel groeien. Dat heeft natuurlijk alles te maken met ons totaalconcept en de kwaliteit die we leveren. We zijn exclusief leverancier van Roode Pelikaankoffie, Revolution thee en sinds kort ook van Lipton Tea aan de horeca en het bedrijfsleven in noordelijke helft van Nederland. We leveren niet alleen koffie en thee, maar ook de apparatuur, kopjes, melk, suiker en verder alles wat er bij hoort. De lijnen met onze klanten zijn kort. We luisteren goed en proberen in te spelen op hun wensen. Ondernemen is altijd zoeken naar de juiste balans tussen vraag en aanbod. Je moet scherp en innovatief blijven, anders red je het niet. Brandsma Bolsward bestaat al sinds 1893, dus we weten inmiddels wel hoe de markt in elkaar steekt. Die is de laatste jaren grilliger geworden, maar biedt zelfs in deze tijd nog volop kansen. Als je die blijft zien en je durft te investeren, blijf je groeien.”

 

Hans Vellinga, eigenaar restaurant It Foarûnder ( op het Starteiland) en Brasserie Noorderpoort in Sneek

“Echt last hebben we nog niet van de economische crisis. It Foarûnder op het Starteiland in het Sneekermeer is al meer dan 35 jaar een seizoensbedrijf. Daar zijn we vooral afhankelijk van het weer. Als zon schijnt zit het gewoon vol. Van Brasserie Noorderpoort ben ik pas 2 jaar eigenaar en dus nog volop bezig met het opbouwen van naamsbekendheid. Dat gaat goed. Er zit progressie in zowel wat betreft de klanten die a la carte komen eten als voor partijen en vergaderingen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. We investeren veel in kwaliteit en proberen ons zo te onderscheiden. Zo werken we uitsluitend met verse producten en maken we alles zelf. Dat betaalt zich uiteindelijk terug. Vooral via mond-tot-mondreclame. Daar kan geen advertentiecampagne tegen op. Als ondernemer moet je wel goed op de verhouding tussen prijs en kwaliteit letten, anders schiet het niet op. Bovendien moet je alert zijn op kansen. De brasserie ligt aan het begin van het nieuwe Cultureel Kwartier van Sneek dat dit jaar officieel geopend wordt. Dat biedt weer volop nieuwe mogelijkheden waar we zeker op in zullen spelen.”

 

Kees Jansma, eigenaar van restaurant De Grote Wielen in Leeuwarden

“We merken wel wat van de economische crisis, maar ik ben een optimistisch mens. Er is dan ook geen reden tot klagen. Op de zakelijke markt gaat het wat minder. De verhuur van zalen voor trainingen, cursussen, bedrijfsbijeenkomsten is iets teruggelopen. Toch hebben we nog veel aanvragen en dus werk genoeg. Wat de particuliere markt betreft merken we weinig van de crisis. Het restaurant met onze tafelbarbecue loopt goed. We hebben het eerste kwartaal van dit jaar zelfs positief afgesloten. We zitten hier natuurlijk ook op een prachtige locatie aan het water. We hebben een rondvaartboot, verhuren visbootjes en kano’s en hebben de jachthaven naast de deur. Daarnaast blijven we investeren. Je moet zorgen dat er reuring blijft in je zaak. Zo hebben we pas nog nieuwe chaletjes op ons terrein laten bouwen. Verder willen we uitbreiden met een nieuw zalencomplex. De vergunningen zijn rond. De vraag is echter: doen we nu of wachten we nog even? Ondernemen is ook afwegen wat het beste moment is om te investeren. Dat het gaat gebeuren is echter wel zeker, want ik ben er van overtuigd dat er ook weer betere tijden komen.”

 

Niek Goes van watersportbedrijf Focus Sails & Saling e zeilmakerij Niek Goes in Sneek

“Zowel in ons watersportbedrijf, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en verkoop van zeilboten, als in de zeilmakerij merken we indirect dat er een economische crisis is. Doordat nieuwbouw op de jachtwerven nagenoeg stil ligt is de vraag naar bijvoorbeeld nieuwe zeilen en tuigages ook veel minder. Waar de crisis geen invloed op heeft, is de vervangingsmarkt. Zeilen scheuren wel eens of zijn gewoon aan vervanging toe. Je merkt wel dat mensen tegenwoordig de beslissing om in nieuw materiaal te investeren uitstellen. Reparatie heeft nu vaker de voorkeur. Om de gevolgen van de crisis te beperken, hebben we ons werkterrein inmiddels uitgebreid met de verkoop van roeiboten voor een Franse importeur. Het gaat om skiffs en jollen voor recreatief gebruik. Roeien is gezond voor lijf en leden. We merken dat vraag naar zulke boten groeit. Fitness wordt immers steeds belangrijker voor mensen en roeien kun je tot op een hoge leeftijd blijven doen. Als ondernemer ben je altijd met de toekomst bezig, maar deze tijden van crisis maken je nog net iets scherper en creatiever als het om nieuwe ontwikkelingen gaat.”

 

Jan Oenema, eigenaar van Vakantiepark Boomhiemke in Hollum (Ameland)

“We merken wel wat van de crisis in de vorm van een kleine terugval in de bezetting, we lopen dit jaar zo’n 3 tot 4 % achter. Maar landelijk neemt het aantal vakanties dat mensen opneemt terug met 5%, dus als je het zo bekijkt zitten we nog steeds goed. We weten niet zeker of we die terugval aan de crisis danken of aan het mindere weer. Hemelvaart en Pinksteren zitten standaard wel vol maar die weken daar tussen willen we juist ook graag met een volle bezetting draaien. Die extra vakantie lijkt te worden geschrapt. Maar wij somberen niet. We zien ook dat lastminuteboeken via internet de standaard geworden is. Anderhalf jaar van tevoren boeken is er niet meer bij. Vooralsnog gaan we uit van wat vertraging in de boekingen en vertrouwen we op van een mooi saldo voor 2012. We spelen wel in op de terugval. We merken dat bij de eenvoudige huisjes de grootste klappen vallen. Daarom zetten we, naast de huidige 220 vakantiehuizen, nog 42 nieuwe eenheden neer in het luxe segment.

Denk daarbij aan grote terrassen, bij iedere kamer ook een badkamer, de aanwezigheid van sauna en whirlpool. Want het luxe segment blijft hier prima doorlopen.”

 

 

 

Bas Hollenberg, eigenaar van Grand Café De Walrus in Sneek en Leeuwarden (winnaar van de Jonge Ondernemers Prijs 2011).

“Wij merken niet echt iets van de recessie, we zijn de afgelopen jaren steeds met 10% blijven groeien. Het laatste jaar is dat wel iets teruggelopen maar we weten niet of dat nou te wijten was aan de recessie of aan de slechte zomer. We zien de bestedingen vanuit de zakelijke markt wel iets teruglopen, maar voor de consumenten geldt dat zeker niet. De kern is dat je moet blijven ondernemen, wanneer je nu stil gaat zitten ben je aan de beurt. Wij blijven investeren in onze kaart, onze producten en opleiding van het personeel. Het pand blijft up to date, onlangs hebben we nieuwe terrastafels aangeschaft. Daarnaast organiseren we samen met andere (horeca)ondernemers regelmatig evenementen in zowel Sneek als Leeuwarden. Dat trekt veel mensen, het maakt de stad aantrekkelijk en het geeft een impuls aan de horeca. Waar het allemaal echt om draait is de sfeer. Je kunt hier een goed glas wijn drinken, je krijgt hier een heerlijke biefstuk en een mooi broodje, maar mensen komen hier graag omdat ze zich hier thuisvoelen. En daar zijn we trots op.”

 

 

 

 

 

 

Delen via

Vergelijkbare berichten