Ontzorging van de klant, dat is waar het om gaat, aldus Rinsma. “We regelen alles, desgewenst ook de douanepapieren. Wij zorgen ervoor dat alles op de plaats van bestemming aankomt, om wat voor lading het ook gaat: van bulkvervoer tot aan zeer specialistisch vervoer. We leveren maatwerk. Kijk, zolang het om een container met doosjes of pallets gaat kan iedereen goederen wel ontvangen. Maar niet iedereen kan bijvoorbeeld containers met lang hout, machines, bulkgoederen etc legen of vullen (in vaktermen ‘stuffen en strippen’ genoemd). Wij zorgen voor de juiste aansluiting zodat alle producten bij de klant arriveren. Daarnaast verzorgen wij projectbelading van containers en zee-/ binnenvaartschepen. Daarbij gaat het om speciale ladingen: lange of zware voorwerpen die om een bijzondere behandeling vragen.” HOV Harlingen beschikt daarnaast over alle mogelijke faciliteiten: ”Zo hebben we een weegbrug voor containers, een havenkraan met 100t capaciteit, een hoogwerker tot 34m werkhoogte, een koel-vrieshuis voor opslag van geconditioneerde goederen en zijn we gecertificeerd om hout te keuren.”
Kleine haven
De ligging aan de zeehaven van Harlingen maakt HOV aantrekkelijk voor eigenaren van jachten. Rinsma: “Ook schepen met wat meer diepgang kunnen hier gemakkelijk komen. Dat maakt deze plaats ideaal voor de overslag van jachten.” Maar HOV heeft meer te bieden voor de natte sector, zo stelt het bedrijf haar terrein beschikbaar voor de bouw van nieuwbouwschepen. Rinsma: “Veel eigenaren van beroeps- en pleziervaartuigen laten het casco in Harlingen afbouwen. Natuurlijk, het is niet onze core business, maar we beschikken over de faciliteiten. Jachteigenaren kiezen vaak voor Harlingen als afbouw of reparatielocatie vanwege de schaal van de haven, hier voelt men zich beter thuis dan in een meer grootschalige en industriële omgeving zoals bij Rotterdam.”
Goede planning
De HCL de binnenlijndienst waar HOV Harlingen nauw mee samenwerkt, vaart zeven dagen per week, 24 uur per dag met twee verbindingen. De eerste verbinding loopt van Rotterdam via Amsterdam en Kampen naar Harlingen, de tweede verbindt Rotterdam, Heerenveen en Groningen. Rinsma: “Onze kracht is de continuïteit. De schepen zijn ingericht om continue in bedrijf te zijn. Zo zijn er voldoende bemanningsleden aan boord die elkaar kunnen aflossen. Want niet alleen vrachtwagenchauffeurs moeten zich aan wettelijke rusttijden houden, dit soort regels gelden ook aan boord.”
Die hoge vaarfrequentie en gunstige tarieven ten opzichte van het wegvervoer zijn aantrekkelijk voor klanten. Rinsma: “Maar vervoer over water leidt daarnaast ook tot minder CO2-uitstoot en leent zich voor een goede planning: wij weten precies wanneer een bepaalde container uit China hier is en ontkoppeld kan worden voor aanlevering bij een ontvanger. Wij kennen geen files, wij krijgen ’s winters hooguit te maken met ijs. Zo’n periode is meestal kort en gaat ook weer voorbij en ons streven is om ook in dergelijke natuurlijke omstandigheden, wanneer menigeen ‘Elfstedenkoorts’ krijgt, de klant zo min mogelijk hinder te laten ondervinden.”