Friesland sterk merk
Friesland is een sterk merk, maar de associatie te beperkt en niet provincie dekkend. Als vakantiebestemming denkt de consument vooral aan watersport en de elf steden. Deze sterke punten van Friesland worden in de nieuwe campagne benut om ook de minder bekende (onder)delen van Friesland te promoten. Het sterke waterrijke karakter van Friesland wordt als kapstok gebruikt én breder ingezet. Het centrale thema van de campagne luidt dan ook: “Beleef Friesland, water en méér!”
Vier deelcampagnes
De vier deelcampagnes worden ingezet om potentiële toeristen te verleiden Friesland als vakantiebestemming te kiezen. Rondom de start van het watersportseizoen in april wordt ingezet op ‘Leer varen in Friesland’. De tweede deelcampagne speelt in op het omvangrijke aanbod in Friesland voor fiets- en wandelliefhebbers. In de zomermaanden worden de talrijke evenementen en attracties als kapstok gebruikt om Friesland te bezoeken. In het najaar ligt de focus op het culturele en culinaire aanbod dat Friesland rijk is.
In de campagnes wordt nauw samengewerkt met Tourist Info Fryslân, lokale VVV’s,TIP’s en toeristische ondernemers om de campagnes te vullen en de consument ook tot een aankoop te verleiden. Door samen te werken leveren de campagnes concrete resultaten op. Een campagneteam met vertegenwoordigers uit de toeristische sector geeft input om invulling te geven aan ‘Water en méér!’.
Per deelcampagne worden verschillende promotiemiddelen ingezet. Beleef Friesland creëert daarmee een etalage waarmee Friesland wordt gepromoot. Met commercials en printcampagnes, ondersteund met social media en free publicity richt Beleef Friesland zich op de gezinnen met jonge kinderen en 50+ ‘ers. Alle marketinginspanningen zijn erop gericht om bezoek te genereren naar hét toeristische portaal van Friesland: BeleefFriesland.nl.