"Bij het ontwerpen van succesvolle nieuwe producten en diensten komen veel verschillende vaardigheden kijken. Het is zelden een kwestie van tegen een 'gat in de markt' aanlopen, maar vooral een proces van durven dromen, fouten maken en ervan leren, creativiteit en kritisch denken, en het hebben van een duidelijke visie en een eigen identiteit."
Raymond Hendriks heeft een ruime ervaring met het faciliteren van sessies en workshops rond creatief denken en brainstormen. "Goed brainstormen is een kunst. Even bij elkaar gaan zitten en ideeën spuien leidt maar zelden tot een resultaat. Echte creativiteit en vernieuwende oplossingen ontstaan als je in staat bent om aannames te doorbreken en buiten de gebaande paden te treden. Paradoxaal genoeg vraagt dat om een systematische aanpak en discipline, waarbij een ervaren facilitator van grote waarde kan zijn."
Het hebben van een goed product of goede dienst alleen is echter niet voldoende. Heel veel geweldige ideeën hebben het nooit gehaald. Voor een groot deel heeft dat te maken met geluk hebben. Maar je kunt het geluk wel een handje helpen door een duidelijke visie en een sterke eigen identiteit te ontwikkelen.
"Het is vooral heel belangrijk te weten waarom je iets doet. Ik werk graag met het 'Golden Circles' model van Simon Sinek waarbij de vragen 'waarom, hoe en wat' centraal staan. En ook in die volgorde. Veel bedrijven en ondernemers vergeten vaak dat het allemaal begint met 'waarom' en focussen zich vooral op hun product, het 'wat'. Maar in de markt kan je je alleen onderscheiden door te laten zien wat je drijft en waar je motivatie vandaan komt."
Raymond is getraind in de LEGO® SeriousPlay methode. "LEGO SeriousPlay is mijn favoriete interventiemethode. Het is een zeer krachtige methode om te werken aan systematische creativiteit, het delen van gedachten en het verwoorden van concepten en ideeën. Door te bouwen met de legoblokjes leer je denken met je handen en luisteren met je ogen. Onze hersenen kunnen bijzonder goed omgaan met beelden en verhalen, en veel minder met woorden en feiten. Bovendien zorgt samen bouwen voor een gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid. En naast dat de methode erg effectief is, is het ook nog eens ontzettend leuk om te doen." Als facilitator zet Raymond de methode in in een breed scala aan toepassingen: (bedrijfs)identiteit, beleid en strategie, productontwikkeling, teambuilding en het ontwikkelen van een gedeelde visie.
Voor het innovatiehuis gaat Raymond Hendriks regelmatig workshops "Build Your Business" geven, waarin deelnemers aan de slag gaan met LEGO SeriousPlay en het Golden Circles model. In deze workshops scherp je je visie aan en leer je uitleggen wat jouw "waarom" is. Daarnaast is hij altijd bereid om kritisch mee te denken met ondernemers en op een constructieve manier hun aannames en ideeën te testen.
''Een welkome aanvulling op ons steeds groter worden groep van vakspecialisten. Ideasigner is een expert op het gebied van innovatie en creativiteit en kan enorm veel waardevolle kennis en ervaring overbrengen aan ondernemers'', aldus Niels Tel van Innovatiehuis lauwersdelta.