Doelgroepen worden niet op een emotioneel niveau geraakt. Men voelt blijkbaar geen ‘eigenheid’ bij de afzender. Hoe kun je dat anders doen? Hoe kun je je merk versterken en zorgen dat je in de communicatie wél geloofwaardig bent? Wat zijn de do’s en de don’t’s van geloofwaardige merkcreatie en communicatie? Welke best practises kennen we in Fryslan? En daarbuiten? In welke mate zijn ‘roots’ daarbij van belang? Hebben Friese ondernemers vanuit hun loyale band met het verleden en met de regio extra pluspunten? Of zijn ze juist te honkvast en conservatief, als het gaat om ‘branding’? Daarover gaat de discussie tijdens OF’s live talkshow op TEL in de OF's sprekers Arena naast OF stand 5319, aanvang 16u. Dit alles onder de bezielende leiding van OF's Hoodfredacteur Menno Bakker, ook bekend van OF TV.
5 Topsprekers aan tafel
Wie kunt u verwachten aan tafel? UIteraard hebben we 5 top panelleden bereid gevonden met u en ons te discusseren over dit interessante onderwerp.
Jeroen Blaauw, Strategious
Jeroen Blaauw (1975) is voormalig directeur ecommerce bij Ahold en marketingmanager bij Albert Heijn. Hij is onder andere de strateeg achter AH's app Appie. In 2013 heeft Jeroen Strategious opgericht. Strategious helpt grote en kleine organisaties om te groeien door te helpen met de merkstrategie, groeistrategie of de digitale strategie. Zijn vertrekpunt voor de strategie is altijd de positionering. "Een goede positionering is onderscheidend, geloofwaardig, consistent en uitvoerbaar. En geeft houvast voor beslissingen."
Gerben Okkinga, Okkinga Communicatie
Gerben Okkinga is 46 jaar, heeft 2 zoons houdt van tennis, fietsen, skiën, schaatsen en natuurlijk kaatsen. Al ruim 20 jaar werkzaam in het communicatievak. Vanuit de oude Zuivelschool in Bolsward werk ik samen met 30 collega's van Okkinga Communicatie dagelijks aan een grote diversiteit aan opdrachtgevers. Van retail tot onderwijs, van industrie tot woningcorporaties. Ik heb een enorme drive om (mede) door onze inspanningen resultaat te bereiken voor onze opdrachtgevers. Beleving door inleving is ons motto en hierdoor bereiken we samen resultaat.
Tarik Laarif, Staat van Creatie
Tarek Laarif rondde in 2005 zijn studie Grafische Vormgeving af aan Academie Minerva, daarna werkte hij een blauwe maandag als vormgever van drukwerk bij Lautenbag Reclame. Vlak daarna vond hij zijn plek bij Snakeware als webdesigner. Na een aantal goede jaren is hij verkast naar Rotterdam om bij Guilty People (web)campagnes te ontwikkelen voor o.a. Heineken, Hema en Primera. Sinds 2011 startte hij zijn eigen creatieve buro onder de naam de Staat van Creatie. Onder deze naam werken een collectief van creatievelingen. Verder is Tarek eigenaar van Shirtwinkel Halvegaren en runt hij de co-creatie Wijndrinkers.nl.
Patricia Andersen, managing director DartGroup
Merken zijn mijn passie en vooral om merken naar een hoger niveau te brengen. Zeer regelmatig hebben wij afspraken bij prospects. Op zulke gesprekken bereiden wij ons zorgvuldig voor en raadplegen alle openbare bronnen. Wat je vaak tegenkomt is het "wat" van een onderneming of organisatie, terwijl juist in het "hoe" en "waarom" het onderscheidend vermogen zit. Als je met de juiste mensen om tafel zit, dan krijg je dat verhaal meestal wel en bijna altijd met heel veel passie en enthousiasme, maar waarom staat dit dan niet op de website? Verder valt op dat nog heel veel ondernemingen bezig zijn met zendergerichte informatie en helemaal niet of onvoldoende kijken naar de informatiebehoefte vanuit de stakeholders. Ook wordt er geen rekening gehouden met het zogeheten Sex and the City model, dat vier archetypen onderscheid. Verder is het van belang om altijd vanuit de kernwaarden, visie en missie van het bedrijf redeneren.
Peter van den Broek, Partner MerkMakers, Branding specialist
Merkspecialist. Marketeer met groot strategisch inzicht. Analytisch denker die in zijn werkwijze veel ruimte laat voor bijzondere, afwijkende invallen. Onderscheidt onmiddellijk de zin van de onzin. Bewaakt hiermee de ziel van het merk. Geeft hiermee opdrachtgevers houvast in het merkdenken. En zorgt voor de scherpe input waarmee creatieve collega’s het beste uit zichzelf kunnen halen. Peter is partner in MerkMakers en heeft als motto; zin, ziel, zaak.