Waarin onderscheid jij je?
League of Linguists Friesland – LOL Friesland – onderscheidt zich van anderen door klanten direct te verbinden met de linguïst, zonder tussenpersoon. Maar ik onderscheid mij nog het meest door de methodes die ik gebruik in het lesgeven. Ik focus op de dingen waar mijn leerlingen op dat moment mee bezig zijn. Als zij een presentatie moeten geven, werken we aan niets anders dan dat. Ook vertel ik ze niet per se wat ze moeten weten, wat handboeken vaak wel doen. Ik wil dat zij mij laten zien wat zij nodig hebben. Waarom zou je iemand voeden die nog geen honger heeft?
De ondernemer
Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?
Ik houd van de constante uitdaging om creatief te zijn in het lesgeven. Ik moet vaak improviseren, en het is heel leuk om af en toe de gekke professor uit te hangen.
Ik vind het altijd leuk om de gezichtsuitdrukkingen van mijn leerlingen te zien als ik ze een strategie voorleg waar ze zelf niet over nagedacht hadden. Een van mijn leerlingen wil graag het Engels van zijn team verbeteren, zodat ze nieuwe buitenlandse projecten kunnen binnenhalen. Het werken aan hun accent, in plaats van aan hun Engelse accuraatheid, zorgt ervoor dat ze een betere eerste indruk maken. Het eerste dat we opmerken is altijd iemands accent, terwijl alleen getrainde oren hun taalniveau kunnen inschatten. De interesse en de nieuwsgierigheid naar mijn strategieën om hen verder te helpen – daar leef en werk ik voor. De uitdrukking op mijn eigen gezicht als ik iets nieuws leer, die nieuwsgierigheid en verwondering, zie ik terug in de gezichtsuitdrukkingen van mijn leerlingen. Dat betekent voor mij: ‘Good job, Preston’.
De ambitie
Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?
Ik heb stiekem een aantal doelen, naast mijn reguliere activiteiten. Ten eerste wil ik heel graag deel zijn van het streven naar het behoud van de Friese taal. Maar mijn meest stiekeme doel (nu dus niet meer zo stiekem) is om in verbinding te komen met boeren. Mijn idee van succes is: het in staat zijn om mensen te kunnen bereiken waarvan niemand anders denkt dat men ze kan bereiken, en het juist voor hen interessant te maken om nieuwe dingen te leren.
De tip
Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?
Elk bedrijf raakt het persoonlijke leven van mensen. De dingen die we verkopen worden deel van ons leven en van het leven van de mensen rondom ons. Met ons harde werk zorgen we ervoor dat onze ondernemingen van de wereld een betere plek maken, en dat vergt het nodige altruïsme. Zelfs als je goederen verkoopt, ben je in dienst van een industrie. Om Thoreau te citeren: ‘All men want, not something to do with, but something to do, or rather, something to be’.