Iedere vier tot vijf jaar onderzoekt de provincie Fryslân de koopstromen in de provincie. Ook dit jaar is er een onderzoek gedaan. Peter Kort – bedrijvencontactfunctionaris in Gemeente De Fryske Marren – vertelt in dit artikel wat dit onderzoek betekent voor de winkelkernen in De Fryske Marren. Ook licht hij kort de centrumvisie voor Joure toe.
“De koopstromen in de winkelkernen van De Fryske Marren – Joure, Lemmer, Balk en Sint Nicolaasga – waren voor het laatst in 2017 onderzocht in een breed provinciaal onderzoek”, zegt Peter Kort. “We zijn daarom blij dat er nu weer een recent rapport ligt, want het is belangrijk om te weten waar mensen hun boodschappen doen, waarom ze dat in genoemde kernen doen en hoe ze daar komen. Door middel van een huishoudensenquête is dit consumentengedrag onderzocht. Naast fysieke winkels is ook de online sector en de horeca in beeld gebracht. Ook zijn de Waddeneilanden voor het eerst meegenomen in het onderzoek, net als recreatie en toerisme.”
Winkellandschap is in beweging
“Als we het over winkelkernen hebben, is voor zowel consumenten als marktpartijen een goed functionerende en bestendige winkelstructuur op lokaal en regionaal niveau belangrijk”, vervolgt Peter. “Een gezonde winkelstructuur zorgt ervoor dat consumenten kunnen blijven winkelen zoals ze dat graag willen, dat dorpen en steden zich blijven ontwikkelen en dat ondernemers en investeerders een goede boterham kunnen verdienen. Een sterke winkelstructuur is geen automatisme. Het winkellandschap is voortdurend in beweging, dit geldt met name voor de detailhandel en de retail. Online winkelen, vergrijzing, inflatie, het zijn allemaal trends die de sector fors beïnvloeden.”
Uitbreiden parkeergelegenheid
In de top van populairste winkelkernen van Fryslân bevinden zich twee in De Fryske Marren. “Dat zijn Joure en Balk”, zegt Peter enthousiast. “En daar mogen we heel trots op zijn! Dit betekent niet dat we achterover kunnen leunen, we moeten er bij zijn en er bij blijven. Als vervolg op dit rapport, is het belangrijk om met de ondernemers van de centra een visie op te stellen en deze verder op te tuigen. Alles wordt hierbij onder de loep genomen, waar is er nog winst te behalen? Kunnen we bijvoorbeeld de parkeergelegenheid uitbreiden? Kortom: er is echt nog wel werk aan de winkel.”
Stip op de horizon
Een ander punt is de Centrumvisie Joure. “Het centrum is zonder meer het zwaartepunt van Joure”, legt Peter uit. “Hier komen mensen bij elkaar, hier wordt gewerkt, gewinkeld, gefeest, ondernomen en gerecreëerd. Evenementen, activiteiten, plechtigheden, het gebeurt in het centrum. Om de toekomst op een goede manier tegemoet te treden, is juist nu een actueel kader en een helder uitvoeringsprogramma nodig om een aantrekkelijk, levensvatbaar en toekomstbestendig centrum van Joure te behouden, en de actuele ontwikkelingen van een passend antwoord te voorzien. De winkeliersvereniging Joure heeft in samenwerking met de gemeente daarom het initiatief genomen om deze centrumvisie op te laten stellen. De samenhangende visie op het centrum kan gezien worden als de stip op de horizon voor ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeente en andere partijen om gezamenlijk te werken aan een toekomstbestendig en vitaal centrum. De visie moet de basis zijn waarop de komende jaren zoals de WHI, private partijen zoals ondernemers en investeerders, maar zeker ook de gemeente, haar keuzes, inzet en beleid op kunnen baseren.”■
De vier belangrijkste keuzes die bijdragen aan een sterk Joure zijn:
- Het levendige en leefbare hart van Joure
- Het behouden van de regiopositie en versterken van het toeristisch profiel
- Niet alles kan in Joure: compact kan ook aantrekkelijk zijn
- Creëer een ‘plus’ met het DNA van Joure: eigen karakter en koffie