EVT heeft in Duitsland een schip gekocht. Het vaartuig heeft 250 stoelen, maar een capaciteit van 330 opvarenden. ‘Een fikse snelboot’ noemde Haantjes het schip van 11 bij , onlangs in de media. De naam van de boot? De Willem Barentsz.
EVT gaat drie keer per dag heen en weer varen, ook in de wintermaanden. Haantjes is met rederij Damen in gesprek over de bouw van een nieuw schip. Het is de bedoeling dat Terschellingers of andere belanghebbenden die iets met Terschelling hebben aandelen van de EVT kunnen kopen, zodat de rederij eigendom wordt van de eilanders. Die constructie bestaat al op Texel, waar de eilanders eigenaar zijn van rederij TESO.
In de media is de concurrentieoorlog inmiddels volop losgebarsten. Als alles volgens plan verloopt gaat EVT drie keer per dag heen en weer varen, ook in de winter, zo meldt de EVD. Naast de Willem Barentsz wil de veerdienst nog een schip in de vaart brengen. De rederij is met Damen Shipyards in gesprek over de bouw. De Willem Barentsz zal de oversteek in ongeveer een uur maken. Doeksen vaart onder meer met de veer De Friesland, die in twee uur oversteekt. Snelboot Koegelwieck is in 45 minuten over. EVT stelt dat de boottickets goedkoper worden dan die van Doeksen.
Doeksen-directeur Paul Mellens is niet in paniek:”We gaan uit van eigen kracht.”