CTNET groeit gestaag door, zonder in te boeten op kwaliteit ‘We investeren constant in onze mensen, kennis en dienstverlening’

oktober 17, 2024

Fraai gesitueerd in Heerenveen en Paterswolde groeit IT-bedrijf CTNET rustig door. Als het aan commercieel directeur Edwin Blaauw en managing director Jan Hendrik Smit ligt, blijft dat voorlopig zo. Maar niet te snel en te gek, want excelleren in hun dienstverlening is een must. Dat zit ook in het DNA, waar vertrouwen, innoveren en vooruitkijken belangrijke kernwaarden zijn. In gesprek met twee bevlogen ondernemers.

De dienstverlening van CTNET is breed. Bij het team van inmiddels dertig collega’s kun je terecht voor onder meer netwerkbeheer, IT-outsourcing en allround support. Wat bij binnenkomst opvalt in het prachtige pand in het Drentse Paterswolde – tactisch gelegen nabij de stad Groningen en diverse uitvalswegen – zijn de lichte en open werkplekken, de prettige sfeer en de goede koffie die al snel op tafel staat. Edwin Blaauw (53) en Jan Hendrik Smit (57) stellen zichzelf voor. Edwin: “In het verleden heb ik zestien jaar bij KPN gewerkt, waar ik Jan Hendrik leerde kennen. Ik deed er zowel managementervaring als IT-kennis op en kwam op het juiste moment in contact met CTNET-eigenaar Theo Welling. Hij had behoefte aan ervaring en verdere professionalisering. In 2018 ben ik hier begonnen.” Jan Hendrik loopt al dertig jaar in het vak rond. “Ik heb tien jaar bij KPN gezeten en leerde erna bij Vertis de kneepjes van Oracle-applicaties en maatwerkoplossingen. Voordat ik in juni 2022 bij CTNET begon, werkte ik veelal bij wat kleinere bedrijven die steeds werden overgenomen. Toen Edwin hier al werkte, raakte ik met hem in gesprek. Dat klikte dusdanig goed dat ik aan boord ben gestapt.”

FD Gazellen Award

Edwin en Jan Hendrik zijn samen met hun collega’s Jelle Visser en Arjan Beugelsdijk verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van CTNET. “We willen het bedrijf verder laten groeien op basis van onze authentieke waarden”, zegt Jan Hendrik. Als volledig zelfstandige organisatie is men sinds 2018 gegroeid van twaalf naar ruim dertig medewerkers. Er is een stip aan de horizon, aldus Edwin. “Het streven is om naar vijftig werknemers te gaan, die verdeeld zijn over twee vestigingen. Groei is niet per se het streven, maar wel de positieve realiteit.” Inherent aan die ontwikkelingen is dat CTNET al zesmaal de FD Gazellen Award heeft verdiend als snelgroeiend bedrijf in regio noord.

Focus op de zorgmarkt

Door slim in te spelen op de markt en alle ontwikkelingen, lukt het CTNET om hun portefeuille bij bestaande klanten uit te bouwen, maar ook om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken. Met een sterk klantenbestand in de zakelijke dienstverlening en maakindustrie, ligt de focus inmiddels tevens op de zorgmarkt, waaronder ziekenhuizen en verpleeg- en verzorgingshuizen. “In het noorden werken we voor vooraanstaande bedrijven, gaat Edwin verder, maar in de zorg zijn we evenzo actief. Zorginstellingen zoeken vaak een lokale, betrouwbare partij. We hebben ons hierin bewezen en willen deze markt graag uitbreiden.” Wat daarbij helpt zijn partnerships. CTNET investeert hierin en werkt onder andere samen met Fortinet (netwerk en security-oplossingen), Veeam (backup-toepassingen), Ydentic (beheer IT-omgevingen) en Imprivata (workflow en beveiliging). “Zo heeft Imprivata een uitstekende naam binnen de zorg als het gaat om het implementeren van workflow management. Het is een mooie tool om zorginstellingen verder te helpen in het optimaliseren van hun IT-processen, waar vaak behoefte aan is”, aldus Jan Hendrik.

Kennispartner

Binnen IT is het logischerwijs van belang dat trends en ontwikkelingen worden bijgehouden en de kennis van wet- en regelgevingen up-to-date is. Binnen CTNET is men hier dagelijks mee bezig, passend bij hun visie op de toekomst. Edwin: “Veel klanten beschouwen ons als hun interne IT-afdeling. Dat is een mooi compliment, maar het betekent ook dat je er moet zijn als er iets aan de hand is. We groeien met klanten mee, waarbij ze iets van ons verwachten. En terecht. We zijn ISO-gecertificeerd, nemen klanten als kennispartner mee in nieuwe wetgeving en we zijn op de hoogte van cruciale ontwikkelingen binnen bijvoorbeeld security en AI.” Jan Hendrik aanvullend: “Sommige bedrijven zijn al achttien jaar klant bij ons. We blijven altijd alert. Is er een issue of probleem? Dan lossen we dat zo snel mogelijk op. We zien erna wel waar het aan lag en wie verantwoordelijk was. Wij zijn intrinsiek gemotiveerd om probleemoplossend te werken en om onze klanten gelukkig te maken.”

Onderscheidend vermogen

Op de vraag waarin CTNET zich weet te onderscheiden van concurrenten, komen enkele mooie en tastbare zaken naar voren. Edwin: “Wij nemen IT-zorgen uit handen en stralen dat ook uit. We denken altijd met de klant mee. Komen ze met een specifieke vraag? Dan kijken we naar wat haalbaar is. We blijven vernieuwen en onszelf uitvinden. Verder hebben we op elk discipline mensen met de juiste kennis en kunde zitten, waar onze servicedesk een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Het verloop is erg laag, dus als klant heb je veelal te maken met dezelfde mensen en vaste aanspreekpunten. Het is een stabiele club. Iedereen heeft hart voor de zaak, maar óók voor onze klanten. Toen er twee jaar geleden brand was bij een klant, is bijna iedereen langs geweest. ‘In tijden van nood, leer je je vrienden kennen’, zei de directeur destijds. Dat staat symbool voor CTNET.” Jan Hendrik knikt en geeft aan dat ze naast de klant staan. “We kijken naar de beste inrichting en maken een duidelijk plan in de vorm van een roadmap, waarbij zowel de kosten als de te maken stappen helder zijn. Uiteindelijk maken we samen het verschil.”

Honderd procent zelfstandig

Al eerder kwam aan bod dat veel IT-bedrijven worden overgenomen door grote jongens. Dit legt CTNET geen windeieren. “Overnames zien we regelmatig in onze markt”, gaat Edwin verder, “waarbij ons geregeld naar de toekomstplannen wordt gevraagd. Wees gerust, wij zijn honderd procent zelfstandig en willen dat blijven. Het eerdergenoemde DNA van jaren geleden hebben we nog steeds. Met een bepaalde manier van werken en denken staan we waar we nu staan. Dat merkt de klant ook en dat willen we zo houden.” Jan Hendrik afrondend: “Die overnames leveren ons nieuwe klanten op, maar het verhaal erachter is vaak spijtig. Overgenomen IT-bedrijven kunnen hun cultuur en kernwaarden verliezen, wat ten koste gaat van klanten. Wij blijven niettemin zelfstandig en blijven investeren in kennis, dienstverlening en onze mensen: met het DNA waar we groot mee zijn geworden.”

Ben je benieuwd naar wat CTNET op IT-vlak voor jouw bedrijf of onderneming kan betekenen? Neem dan een kijkje op CTNETnl!■

Vergelijkbare berichten