De angst voor de webshop

augustus 21, 2013

Consumenten bezoeken nog steeds vaak een winkel om een product te zien, te voelen en te ervaren. Alleen als men het product dan niet direct in de winkel koopt, maar het koopproces later vervolgd door bijvoorbeeld online te winkelen, loop je als fysieke winkel wel het risico de klant definitief kwijt te raken. Stel dat iemand later besluit het product toch te kopen, bijvoorbeeld na overleg thuis, dan wil je hem de mogelijkheid bieden om het in de webshop te bestellen. Handige extra’s die je kunt aanbieden zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid om een online bestelling in de fysieke winkel af te halen en dus geen verzendkosten te betalen.

Raadsma IJzerwaren met filialen in Dokkum, Heerenveen Leeuwarden en Groningen heeft vorig jaar een webshop gelanceerd om zo nog sneller te kunnen reageren op aanvragen van hun klanten. “Onze klanten kunnen nu direct op de plaats van uitvoering van hun project de bestellingen bij ons doen”, aldus directeur Hubert Raadsma.

Gemak en beleving

In de digitale wereld van vandaag lijken er twee factoren bepalend te zijn voor een succesvolle winkel: gemak en beleving. Ikea is een goed voorbeeld van een winkel die beide biedt. In de fysieke winkels kunnen mensen terecht voor de beleving van een hele middag ronddwalen in de Ikea en daarnaast kun je sinds kort ook online winkelen bij Ikea. Tevens kun je op de website eenvoudig checken of het product dat je zoekt op voorraad is bij jouw vestiging en zien waar het in het magazijn te vinden is. Het succes zit hem in de combinatie van offline beleving en online gemak en 24/7 service.

Webshop opent fysieke winkel

Dat deze offline/online combinatie zo sterk is, blijkt tevens uit het feit dat steeds meer webwinkels ook een fysieke winkel openen. Het openen van een fysieke winkel zorgt voor meer vertrouwen bij kopers. Je laat zien dat er een plek is waar mensen heen kunnen met hun retour of klacht en in een fysieke winkel kun je extra service verlenen. Winkelen is immers een beleving die online moeilijk na te bootsen is. In een winkel kunnen klanten artikelen aanraken en van dichtbij zien. Zo opent elektronica webshop Coolblue nu ook fysieke winkels. Naar eigen zeggen om een productervaring te bieden. In de omgevingen waar een fysieke winkel wordt geopend, nemen ook de online verkopen toe.

Dus een webshop openen?

Het openen van een webshop naast de fysieke winkel biedt veel kansen. Toch is dit niet iets wat je er zo even bij kunt doen. Je webshop is een echte winkel waar mensen service verwachten. Dit betekent dat je goed moet nadenken over design, online marketing, voorraadbeheer, hosting, etc. Onderschat dit niet en zoek naar een deskundige partner die je kan begeleiden in dit proces.

Joni Marquart Scholtz is content marketeer bij 360 E-commerce in Drachten

Delen via

Vergelijkbare berichten