Die groei zit niet alleen in de afzet van producten, ook het aantal klanten neemt toe. Daar zitten naast nieuwe grote klanten ook een hoop erg leuke MKB-bedrijven tussen. Binnen Lasaulec staan de neuzen dezelfde kant op, vertelt Lourens vanuit zijn kantoor in Heerenveen: “We willen snel, compleet en betrouwbaar zijn. Iedereen hier weet wat we willen en waar we naar toe gaan. ‘Dichtbij de klant staan’ is voor Lourens geen holle frase: “Al onze mensen hebben een aantal klanten in hun portefeuille. Bijvoorbeeld onze ICT-mensen zitten ook regelmatig bij onze klanten aan tafel. Zo horen we waar een klant tegenaan loopt als het om ICT gaat. Onze mensen krijgen zo een bredere focus, raken betrokken bij wat onze klanten bezig houdt.” Maar dicht bij de klant staan betekent ook: nauw aansluiten op zijn behoeften. Lourens: “Zo werken we ook, samen met de klant, aan doorontwikkeling van producten, diensten en ICT-oplossingen zodat deze naadloos aansluiten op het primaire proces van de klant.”
Platte organisatie. Sinds 2009 is Anne Lourens algemeen directeur bij Lasaulec. Hier begon hij, zo’n 12½ jaar geleden als trainee. “Ik ben begonnen in een kleine vestiging, waar ik alle voorkomende werkzaamheden deed. Wanneer ik nu op een vestiging ben, spring ik wel eens bij aan de balie. Als ik dat niet meer zou kunnen, dan zou er iets in ons proces niet goed zijn.” Zijn instelling is tekenend voor een organisatie die, naar zijn zeggen,‘zo plat is als een pannenkoek’: “We hebben erg korte lijnen in het bedrijf. De directie bestaat uit een algemeen directeur, twee regiodirecteuren die de vestigingsleiders aansturen en drie managers op het hoofdkantoor die de overige disciplines aansturen. Door de korte lijnen, ben ik per maand zo’n anderhalf uur bezig met directie/managementoverleg, dat is acceptabel.” De organisatie is plat én transparant: “Op ons managementdashboard is alles inzichtelijk, wat was onze omzet gisteren, vandaag of vorige week? Iedereen weet hier elk moment, elke dag opnieuw waar we staan.”
Van 5 tot 8. Lasaulec B.V. is sinds de oprichting in 1947 een succesvolle technische groothandel in materialen, onderdelen en gereedschappen voor de industrie. De naam Lasaulec is ontstaan uit de samentrekking van de woorden Lasbenodigdheden, Autogeen en Electrisch. De technische groothandel levert vandaag de dag via de 9 vestigingen met magazijn en werkplaatsen in heel Nederland, België en Duitsland. Via haar webshop worden 300.000 artikelen aangeboden en zijn ruim 130.000 artikelen binnen 24 uur leverbaar. Het omvangrijke assortiment onderscheidt zich door de kwaliteit en duurzaamheid van gerenommeerde merken die ondersteund worden door uitgebreide vakkennis. In de dienstverlening staat een uitgekiend, logistieke apparaat centraal, waardoor een hoge servicegraad geboden wordt. Lourens: “We leveren feitelijk alles wat maar nodig is om tot een eindproduct te komen. Van persluchtapparatuur, beschermingsmiddelen, gasdetectieapparatuur en lasapparatuur tot aan smeerolie, schroefjes, moertjes en reinigingsdoekjes.” “We werken met een leuk en gemotiveerd team mensen”, aldus Lourens. “Mensen met hart voor de zaak, mensen die graag voor Lasaulec willen scoren. Wij denken hier niet van‘8 tot 5’ maar van ‘5 tot 8’, zeg ik wel eens. Mensen hebben veel plezier in hun werk, gevolg is een goede sfeer op de werkvloer, waar op zijn tijd plaats is voor een geintje, ook dát is belangrijk.”
Langdurige relatie. Met zijn team maakte hij afgelopen jaren een behoorlijke kwaliteitsslag: “We zijn slimmer geworden in onze bedrijfsvoering. We kijken meer vooruit. Zo forecasten we de voorraad van een nieuwe klant de eerste maanden. We gaan na wat hij ongeveer nodig lijkt te hebben, zonder dat het hem ergens toe verplicht. Van krappe voorraden is geen sprake, het proces is goed gestroomlijnd.” Boven alles staat een langdurige relatie met de klant. Lourens: “Wanneer iemand bijvoorbeeld bij uitzondering aluminium moet lassen wil hij misschien niet direct investeren in nieuwe lasapparatuur. Dan kan hij die apparatuur ook bij ons huren. Misschien dat hij het apparaat een volgende keer aanschaft, maar misschien ook niet. Ik investeer liever in de relatie met de klant dan dat we eenmalig pieken met een stevige order.”
Release webshop. En wat biedt de toekomst? Meer groei én verbreding, daar is Lourens van overtuigd. Lourens: “We kunnen in veel gevallen meer voor onze bestaande klanten betekenen dan we nu doen, we hebben een aantal nieuwe klantgroepen in het vizier en uiteraard bieden onze specialismen en werkplaatsen absoluut nog mogelijkheden tot groei.” Natuurlijk blijft investeren in kwaliteit een continu proces. Op logistiek gebied wil hij een slag maken komende periode, met name als het gaat om het efficiënter maken van het orderpickproces. In 2013 komt de release van de nieuwe webshop: “We zetten klantenpanels in om het gebruikersgemak te testen. Met name op het gebied van zoeken en vinden zullen we verbeteringen aanbrengen. Wie zoekt naar een bepaald product ziet straks direct met welke andere gereedschappen of middelen hij het product het beste kan combineren. Een zoekopdracht leidt dus niet alleen naar dat ene product maar ook naar productinformatie en advies. We gaan voor 100% gebruikersgemak.”