De Coronacrisis heeft op iedereen veel impact. Berger: “We zijn zelf ook een onderneming en we weten heel goed wat deze tijd voor onze collectieve klanten én individuele verzekerden betekent. Laat staan voor alle zorgaanbieders. Maar in onze provincie kwam meteen de samenwerking op gang: met z’n allen de schouders eronder!” De Friesland draagt zelf het nodige bij aan die mienskip.
Snel schakelen dankzij vertrouwen
“Wij hebben meteen gezegd: wij willen ondernemers in de zorg in ieder geval de rust geven dat ze kunnen blijven bestaan. Niet alleen de ziekenhuizen, maar ook bijvoorbeeld fysiotherapeuten en diëtisten. We stellen financiële steun beschikbaar zodat zorgaanbieders ook ná deze Coronatijd door kunnen gaan.”
Daarnaast zit De Friesland, in samenwerking met de andere zorgverzekeraars, middenin de organisatie van (acute) zorg. “Wij zitten in alle overlegstructuren. We hebben ons ingespannen voor het opschalen van ziekenhuiszorg, verpleeghuiszorg en ambulancezorg. Wij verbinden partijen, coördineren trajecten en regelen financiering. Veel extra werk, maar het betaalt zich nu uit dat wij al 200 jaar midden in deze mienskip staan: we hebben aan een half woord genoeg. Er is veel vertrouwen onderling, daardoor kunnen we snel schakelen.”
Webinars en thuiswerkhulp
Friese bedrijven gaan elk op hun eigen manier met de crisis om. “Sommige ondernemers hebben het zwaar, anderen hebben het juist drukker dan ooit”, weet Berger. Samen met partner VNO-NCW Noord-Nederland organiseerde De Friesland al een webinar over het omgaan met stress in Coronatijd. “Ook over voeding hebben we een webinar gehouden: wat kun je zelf doen aan je weerstand?”, aldus Berger. “En mensen gaan met elkaar in gesprek op onze online ‘Doe je mee?-community of stellen vragen via Dokter Appke: onze app voor alle gezondheidsvragen. Daar wordt enorm veel gebruik van gemaakt!”
Ook voor de vele thuiswerkers is hulp georganiseerd. “Samen met onze partner Health2Work hebben we een aanbod gecreëerd voor thuiswerkers. Via ons kan Health2Work – op afstand – werknemers helpen hun thuiswerkplek goed in te richten. Ook kunnen zij tegen een voordelig tarief thuiswerkmiddelen huren.” Samen met Bewegingscentrum Leeuwarden creëerde De Friesland bovendien een aanbod voor thuisfitness. “Via een app kunnen thuiswerkers work-outs doen om fit en vitaal te blijven!” Niet alleen fysiek, ook psychisch heeft ‘thuiszitten’ impact. “We hebben daarom ook een zelfhulpmodule ‘Grip op Coronastress’ beschikbaar voor al onze collectief verzekerden.”
Sterk te Werk
Voor werkgevers had De Friesland al een preventieprogramma op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid: Sterk te Werk. “Dit programma biedt vitaliteitsdiensten voor werknemers met mentale, fysieke of leefstijlgerelateerde klachten. Ook vragen rondom thuiswerken en terugkeren in een gezonde werkomgeving horen daarbij.” HSK, één van de partners van De Friesland, biedt bijvoorbeeld zorgsupport bij mentale klachten. “Werknemers met psychische klachten kunnen een mentale check doen, op basis daarvan wordt er hulp geboden.”
De Friesland adviseert werkgevers graag over alle mogelijkheden. “Van die mental check-in tot coaching, en van stoppen met roken tot hulp bij financiële problemen: wij kunnen via werkgevers heel veel medewerkers helpen, met behulp van de betrouwbare partners in ons netwerk.” Dat netwerk heeft in deze tijd zijn dienst meer dan bewezen. “We zijn heel trots op iedereen met wie wij samenwerken. Het is een onzekere, spannende tijd. Maar als je ziet waar onze mienskip toe in staat is, ben ik ervan overtuigd dat we er met z’n allen weer bovenop komen.”