De Week van Mischa Poortman

januari 6, 2025

Het werk voor een ondernemer gaat altijd door. Maar toch, die maandag is wel een belangrijke dag. Het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Welke ambities hebben ondernemers? Hoe ziet hun weekagenda eruit op maandagochtend? Waar verheugen ze zich op? Vandaag duiken we in de week van Mischa Poortman, Eigenaar van Borrelmakers.

Naam: Mischa Poortman
Bedrijf: Borrelmakers
Functie: Eigenaar
Geboortedatum: 2 september 1980
Geboorteplaats: Leeuwarden
Hobbys’: Muziek luisteren, gitaar spelen, sport
Website: https://www.borrelmakers.nl

Waarin onderscheiden jullie je?

Ik geloof dat wij ons op twee manieren onderscheiden. Als je verandering in je bedrijf wil, samen met je medewerkers, dan kan dat alleen als je als ondernemer of leidinggevende ook meedoet. Dus in al onze trajecten zullen wij altijd de samenwerking en deelname van de leider insluiten voor een succesvolle verandering. En wij heten niet voor niets Borrelmakers. Omdat wij geloven dat eten en drinken verbindt en de mooiste gesprekken ontstaan aan de keukentafel. Daarom zorgen we altijd dat mensen zich op hun gemak voelen in een omgeving die uitnodigt om bijvoorbeeld het gesprek te voeren dat nodig is. Het gaat tenslotte om leiderschaps- en teamcoaching waarin het belangrijk ik dat je je op je gemak voelt. Bijvoorbeeld onze training over verandering hebben we gehouden bij De Laape. Een fantastische omgeving omringd door natuur. Waar ze heerlijk eten serveren en bijpassend drinken. Elke deelnemer heeft dat ervaren als een ontspannen dagje weg waarin ze veel meer hebben bereikt dan zo’n zelfde dag op kantoor. Echt een cadeautje. Deze herinnering draagt bij aan onderlinge verbinding, groei en natuurlijk resultaat in het bedrijf.

Wat vind jij als ondernemer het mooiste van je vak?

Dat we elke week op andere locaties mogen komen. In verschillende keukens mogen kijken. Dat we gesprekken op gang krijgen die cruciaal zijn om te voeren en die mogen begeleiden. Het vertrouwen krijgen om mensen te zien op hun meest kwetsbare moment, maar ook begeleiden naar hun gezamenlijke kracht als team. En dat we dan een jaar later opgebeld worden en ze vertellen dat ze beter dan ooit samenwerken en samen meer resultaat behalen. Dat de ondernemer weer kan ondernemen en het team ondernemerschap en eigenaarschap vertoont in het bedrijf. En dat Paul en ik elkaar dan trots aankijken en blij zijn dat wij dat mogelijk hebben gemaakt.

Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als ondernemer?

Dat we worden aanbevolen door onze relaties aan andere ondernemers uit hun netwerk. Het lijkt ons heel tof als ze zeggen “Heb je die jongens van Borrelmakers al gesproken. Ik weet iet hoe ze het doen. Maar dankzij hun ben ik gegroeid met mijn onderneming en halen we samen een duurzamer resultaat dan ooit te voren” En vooral gewoon lol hebben in ons werk.

Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?

Onze boswandeling. Aan het einde van het jaar staan we altijd uitgebreider stil bij ons jaar. Wat is er gebeurd. Wat waren onze successen en wat willen we volgend jaar anders doen. Uiteraard vieren we dat met lekker eten en drinken. Wij merken dat dit altijd hele goede energie en focus aanbrengt voor het nieuwe jaar en heeft steeds gezorgd voor groei in het komende jaar.

En waarom?

Dit is het moment dat we bewust uitgebreider stilstaan bij wat we hebben bereikt. Ook wij vergeten wel eens te vieren wat we hebben bereikt. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat we relaties weten op te bouwen. Dat mensen positief over ons praten als resultante van wat we doen. Dat we kunnen leven van wat we doen. Maar toch stoppen we daar zelf energie in. Het is heerlijk om even bewust stil te staan bij de vraag wat wij daar dan instoppen. Wat we dan moeten behouden of uitvergroten. En dat te gebruiken voor groei in het komende jaar. Dit geeft ons positieve energie om verder te groeien.

Tot slot: welke ondernemerstip zou jij met iedere lezer willen delen?

Vier je successen en sta daar bewust bij stil. En vooral de vraag wat jij en je team daar dan in hebt gestopt waardoor het resultaat mogelijk is geworden is een waardevolle. Dat geeft een gevoel van trots. Het vertelt je ook iets over wat bedrijfsmatig blijkbaar goed werkt. Dat hoeft niet altijd groots en meeslepend te zijn. Bijvoorbeeld bij de start van de dag of tijdens de koffie: Wie heeft er gister een leuk klantsucces bereikt en hoe komt dat? Wakker die positieve energie aan

Vergelijkbare berichten