Het werk voor een ondernemer gaat altijd door. Maar toch, die maandag is wel een belangrijke dag. Het begin van een week waarin weer doelen bereikt kunnen worden. Welke ambities hebben ondernemers? Hoe ziet hun weekagenda eruit op maandagochtend? Waar verheugen ze zich op? Vandaag duiken we in de week van Willemke Schurer, Recruitment Marketeer van Team.
Waarin onderscheiden jullie je?
In het midden- en kleinbedrijf (MKB) is het, net als vorig jaar, ook in 2024 een uitdaging om voldoende personeel te vinden. De krapte op de arbeidsmarkt vormt de laatste jaren in veel branches een groeiend probleem. Om toch de juiste mensen aan te trekken is het belangrijk om zichtbaar te zijn als organisatie en om te laten zien wie je bent. Wat zijn je waarden, wat is je cultuur, wat heb je de wereld te bieden en vooral: wat heb je medewerkers te bieden?
Het is te lezen op de ramen van ons kantoorpand als je vanaf de A32 naar het Abe Lenstra Stadion rijdt: wij zijn er voor sterke merken … en zij die dat willen worden. Dat betekent dat we nét dat stapje verder willen zetten dan een traditioneel communicatiebureau. We zijn er voor organisaties en ondernemingen die trouw willen blijven aan hun eigen identiteit, maar óók naar een hoger niveau willen stijgen. We hebben alles in huis om dat waar te maken: slimme campagnemakers, grafische talenten, websiteontwikkelaars, content creators…en nu ook een recruitment marketeer!
Als recruitment marketeer ben ik verantwoordelijk voor het implementeren van de arbeidsmarktcampagnes en waar nodig de optimalisatie van het HR- en/of recruitmentproces, zodat marketing, communicatie en HR naadloos samen werken. De juiste content op het juiste moment, en op de juiste plek.
We ontwikkelen arbeidsmarktcampagnes die aansluiten bij de wensen, behoeften en drijfveren van de organisatie. De employee value proposition kun je zien als de belofte van de werkgever aan de potentiële sollicitant. Wij gebruiken die propositie als de basis voor het ontwikkelen van content die laat zien hoe het is om te werken bij de organisatie. Wat zijn de unique selling points? Wat maakt de organisatie aantrekkelijk voor (toekomstig) talent? Samen met Marketing en HR implementeren we content en zorgen we dat de vacatures en/of beelden op de juiste kanalen worden gedeeld om medewerkers aan te trekken.
Wat vind jij het mooiste van je vak?
Het mooiste vind ik dat al onze expertises samenwerken om tot het beste resultaat te komen voor onze klant. Zelf ben ik dol op veel afwisseling in werkzaamheden. Het ene moment krijg ik een rondleiding in een productieomgeving om de medewerkers beter te leren kennen en het andere moment overleg ik met mijn TEAM-collega’s over de content en de campagneplanning.
Daarnaast mag ik een kijkje nemen in de keuken bij hele diverse bedrijven in verschillende branches. Samenwerken aan gave campagnes met impact is waar ik blij van word.
Waar wil je over 5 jaar na nu staan?
Over 5 jaar hoop ik dat we onze klanten nog steeds volledig kunnen ontzorgen op het gebied van marketing, communicatie en strategie.
Noem eens 1 afspraak die je voor de komende week in de agenda hebt staan. Wat springt eruit, waar verheug je je op?
Komende week werk ik twee dagen bij onze klant op locatie als in-house recruiter. Wat er uitspringt: de afspraak met het Hoofd Productie en een andere partij om een openstaande vacature te inventariseren. Samen werpen we een scherpe blik op de vacature. We kijken niet alleen naar de functieomschrijving en de functie-eisen, maar – nog veel belangrijker – we proberen een helder beeld te scheppen van wie de ideale nieuwe collega zou zijn. Hoe kunnen we de vacature zo schrijven dat we sollicitanten aanspreken die bij de organisatie passen en ook daadwerkelijk gaan solliciteren? Na de afspraak zorg ik ervoor dat het interne proces verder wordt uitgevoerd. Denk aan het dubbelchecken van de inhoud, de correcties en het plaatsen op de juiste kanalen om vervolgens sollicitaties te ontvangen en gesprekken in te plannen.