Vijf jaar is Delen Private Bank nu gevestigd in Heerenveen. Persoonlijke dienstverlening staat voorop en dat zorgt voor een grote toeloop. ‘We zijn in een stroomversnelling gekomen’, aldus private banker Douwe van der Glas.
Anders dan de meeste private banks gelooft Delen Private Bank in de lokale aanpak. Juist bij vermogensbeheer en financiële planning vinden klanten persoonlijk contact belangrijk, merkt Douwe van der Glas. Hij is een van de vier private bankers die kantoor houden in Heerenveen, de Delen-vestiging die de noordelijke provincies en de Flevopolder bedient. ‘Onze lokale aanwezigheid is een zeer bewuste keuze. Wij willen dicht bij onze klanten zijn en we horen dat zij dat ook erg plezierig vinden. Zij kunnen gewoon even in de auto stappen of op de fiets en bij ons langskomen. Bovendien kennen we de lokale markt en de bedrijven die hier actief zijn.’
Andere private banks en zeker de grootbanken die deze dienstverlening bieden, kiezen juist voor centralisatie en sluiten steeds meer lokale kantoren. Van der Glas: ‘Zij nemen meer afstand van klanten, automatiseren diensten en hebben grote klantportefeuilles per private banker. Zo komt hun dienstverlening op een lager pitje te staan. Terwijl ik ben opgevoed met het idee: je moet het de klant naar de zin maken. Bij Delen is die ruimte er gelukkig. Ik zeg weleens: ons callcenter zit in mijn broekzak, dat is mijn telefoon.’
Teen in het water
Delen Private Bank is in België een begrip, met vestigingen in vele steden. Sinds 2015 timmert het Belgische familiebedrijf ook in Nederland aan de weg, met dezelfde strategie: lokale kantoren openen. Inmiddels is de bank naast Heerenveen aanwezig in Amsterdam, Den Bosch, Hengelo en Noordwijk, en heeft voor de komende jaren nog een oogje op enkele andere Nederlandse steden. Aanvankelijk vormde de onbekendheid in Nederland wel een uitdaging voor Van der Glas en zijn collega’s Pieter Dieben en Edwin Roskammer. ‘Daar moesten we hier in Noord-Nederland echt even doorheen. Het past bij de noorderling om het eerst even aan te kijken. De meeste klanten zijn met een teen in het water gestart en hebben een klein deel van hun vermogen bij ons ondergebracht om te zien hoe we het ervan afbrachten.’ Klaarblijkelijk beviel het, want van vrijwel alle klanten kwamen er de jaren daarna bijstortingen. Van der Glas: ‘Je moet hier eerst een paar jaar zitten, dan ziet men dat je bestaansrecht hebt. Twee jaar geleden ging het vliegwiel echt draaien, vanaf toen hebben we een geweldige portefeuille opgebouwd.’ Inmiddels heeft zich ook een vierde collega bij het team gevoegd: Johan Liezen, met een uitgebreid netwerk in Groningen en Drenthe.
Nuchtere noorderling
Die begintijd was bijzonder voor Van der Glas en zijn collega’s, ook omdat zij afkomstig zijn van grootbanken. Van der Glas werkte jaren bij ABN Amro MeesPierson. Daar was zijn bedje gespreid, maar hij keek uit naar meer ondernemerschap. Dat vond hij bij Delen Private Bank. Vijf jaar geleden werd hem gevraagd een locatie te vinden voor de noordelijke vestiging, plus collega’s en klanten. Over de locatie hoefde Van der Glas niet lang na te denken: dat werd Heerenveen, een centrale plek in de regio én zijn woonplaats. De Fries is geboren en getogen in de stad en bleef er ook met zijn gezin wonen toen hij jarenlang in het Gooi werkte.
Een groot contrast? ‘Dat viel mee. Klanten vonden het wel leuk, zo’n nuchtere noorderling. Ik heb daar een mooie tijd gehad. Maar het was altijd weer fijn hier terug te komen. Ik ken de mensen en houd van de rust die hier vergeleken met de Randstad heerst.’
Young professionals
De ondernemende aanpak van de Delen-collega’s past ook mooi bij de klantenkring. Die bestaat, naast vermogende particulieren, vooral uit ondernemers. Vaak gaat het om familiebedrijven, net als Delen Private Bank zelf. In Heerenveen en directe omstreken zijn dat veel transport- en logistieke bedrijven, verder is de spreiding over verschillende bedrijfstakken in de regio groot.
Bijzonder aan Delen Private Bank is dat ook jongere klanten met minder hoge vermogens welkom zijn. Waar klanten bij andere private banks doorgaans over een minimum vermogen moeten beschikken, kijken Van der Glas en zijn collega’s vooral naar de potentie en zo komen de young professionals al snel in beeld. Dat kunnen beginnende ondernemers zijn, maar ook kinderen van vermogende ouders die worden voorbereid op het vermogen dat zij eens zullen erven. ‘Stel dat een jonge ondernemer bijvoorbeeld € 25 duizend van zijn winst wil vrijmaken om te beleggen, dan helpen we hem of haar daar heel graag bij. Dit zijn de grote klanten van later en juist deze groep heeft veel behoefte aan advies.’
Leuk om te zien vindt Van der Glas dat deze jonge groep weliswaar vaker contact zoekt via de app, maar toch ook graag nog af en toe langskomt op kantoor. Daarnaast leggen de jongere klanten onderling graag contact om met elkaar van gedachten te wisselen over financiële en andere zaken, merkt hij. Delen Private Bank faciliteert dat, met landelijke events speciaal voor deze doelgroep. Ook voor de andere klanten organiseert de private bank geregeld ontmoetingen. Naast inhoudelijke presentaties over beleggen en financiële planning, haken soms bijzondere gasten aan, zoals topsporters. Ook bezoeken aan bedrijven en culturele uitjes staan op het programma. ‘De animo is groot’, aldus Van der Glas, zelf trombonist in verschillende regionale orkesten, waaronder dweilorkest de Glasblazers en brassband Pro Rege. ‘Onze klanten vinden het leuk om met elkaar te sparren, er zijn veel raakvlakken.’
Levendig kantoor
Na vijf jaar in Heerenveen weten vermogende particulieren en ondernemers Delen Private Bank te vinden. ‘De zaken zijn in een stroomversnelling geraakt’, zegt Van der Glas. Daarom zoekt zijn team er nu een nieuwe collega bij, liefst een wat jonger persoon die het vak wil leren en zich op den duur kan toeleggen op de dienstverlening aan de young professionals.
Die nieuwe collega komt in een fijne omgeving terecht, vertelt Van der Glas, die werd geboren in dezelfde wijk waar Delen nu is gevestigd in een jaren 30-villa. In plaats van deftig donker meubilair met lambriseringen tref je daar een warme, hedendaagse sfeer – met dank aan de dochter van de oprichter van de Belgische familiebank. Als interieurarchitect is zij verantwoordelijk voor de inrichting van alle vestigingen. ‘De bedoeling is dat je je hier thuis voelt én dat hier vaak wat te beleven is’, aldus Van der Glas. ‘Onze eerste gedachte toen we de vestiging in Heerenveen opzetten was: dit wordt een levendig kantoor.’