Detacheerder Kenonz maakt het werken bij de overheid een avontuur

juli 26, 2024

Wat in 2013 in een schuurtje achter zijn huis begon, is uitgegroeid tot een organisatie met maar liefst 750 collega’s. Vanaf een bootje in het idyllische waterdorp Belt-Schutsloot geeft eigenaar Gouke de Vries een mooie kijk op overheidsdetacheerder Kenonz, waar samenwerken, plezier maken (‘wille’), maatschappelijke betrokkenheid en het avontuur aangaan belangrijke pijlers zijn.

Met niks beginnen op een zolderkamer en groot eindigen, het voelt als een klassiek ondernemersverhaal. In het geval van de 43-jarige ondernemer Gouke de Vries was de zolderkamer een tuinschuur. “Op een gegeven moment hadden we zeventig gedetacheerden aan het werk”, begint Gouke, “wat in je eentje een behoorlijke uitdaging is. Om niet alleen maar bezig te zijn met aansturen, administratie, sales en marketing, moest ik keuzes maken. Dat begon met het openen van de eerste Kenonz-vestiging in Gorredijk.” Kenonz heeft inmiddels ook locaties in Alblasserdam, Apeldoorn, Schagen en Eindhoven. Naast een kleine honderd medewerkers op kantoor, heeft het bedrijf maar liefst 650 gedetacheerde collega’s in dienst. Alle Broersma (bedrijfsvoering), Janette Talstra (commercie) en Melle Tilma (financieel) maken met Gouke het directieteam compleet.

Voorzitter LDODK

In de ondernemersreis van Gouke zijn enkele rode draden te vinden. Korfbal is er een van. Gouke is al dertien jaar voorzitter van de succesvolle korfbalvereniging LDODK/Rinsma Modeplein uit Gorredijk, uitkomend op het hoogste niveau in Nederland. “Ik houd van de combinatie tussen ondernemen en maatschappelijk betrokken zijn. Met mijn rol binnen LDODK kan ik even afstand van Kenonz nemen, wat gezond is. De club heeft door de jaren heen een enorme groei doorgemaakt. Niet alleen in spelniveau, maar ook in aantal leden en supporters. Onze businessclub is de grootste van Nederland. De laatste vijf jaar draaien we in de top mee, maar de droom is om ooit kampioen te worden.” Kenonz is overigens sponsor van de competitie, beter bekend als de Kenonz Korfbal League.

“Als vrijwilliger voeg je waarde toe aan de maatschappij en stimuleer je je ontwikkeling”

Stimuleren maatschappelijke rol

Het korfbalnetwerk heeft Kenonz geen windeieren gelegd, doet Gouke blijken. Er lopen heel wat collega’s met liefde voor de sport rond. “Met Janette Talstra, onze commercieel directeur, heb ik in het verleden regelmatig de degens gekruist. Het is een kleine wereld, waar een waardevol netwerk omheen hangt.” Gouke stimuleert met de overige directieleden het vrijwilligerswerk. Niet alleen om waarde toe te voegen aan de maatschappij, maar ook om iemands ontwikkeling en groei te stimuleren. “Toen ik destijds werd gevraagd om voorzitter van LDODK te worden, vond ik dat reuzespannend. Een ledenvergadering voorzitten? Al die vrijwilligers aansturen? Dat kon en durfde ik niet, dacht ik. Uiteindelijk is alles goed gekomen. Als je binnen Kenonz bijvoorbeeld de stap naar een managementpositie wilt maken, ga dan ergens binnen een club of vereniging in het bestuur zitten. Dat is ontzettend leerzaam.”

‘Wille’

De doorvertaling van stappen maken, leren en groeien komt bij Kenonz op diverse manieren tot uiting. Onder andere vanaf Belt-Schutsloot, waar Gouke op bevlogen wijze zijn verhaal doet. In deze bos- en natuurrijke omgeving komt één van de kernwaarden van Kenonz duidelijk naar voren: ‘wille’. Fries voor plezier maken. “Als ik inzoom op het Kenonz van nu, dan ben ik daar misschien wel het meest trots op. Het plezier wat iedereen uitstraalt. Ik werkte vroeger in de horeca en had toen steevast als doel om bezoekers de avond van hun leven te bezorgen. Zo kijk ik nu ook naar Kenonz en alle collega’s. Ik wil dat ze later op hun periode bij Kenonz terugkijken en denken ‘wat was dat een geweldige tijd’. Daarom investeren we niet alleen in geld, maar tevens in gevoel.”

Lago di Kenonz

Dat investeren in gevoel kun je wel aan Kenonz overlaten. De fraaie locatie aan het water in Belt-Schutsloot is omgetoverd tot ‘Lago di Kenonz’. Twee weken lang wordt het goede met het aangename verenigd. “Vorig jaar deden we een campingtour. Op verschillende campings in het land spraken we met zoveel mogelijk collega’s – zowel van kantoor als gedetacheerden – over de toekomst van Kenonz. Uit die inhoudelijke sessies hebben we uiteindelijk een krant gemaakt, waarin de plannen staan beschreven die tijdens de campingtour zijn bedacht, die elke collega heeft gekregen. Deze week hebben we vooral ‘wille’, waarbij we pizza’s bakken, het water opgaan en op laagdrempelige wijze enkele relevante organisatiethema’s bespreken. De ideeën daaruit verzamelen we en vertalen we door in acties. Dit is de derde locatie trouwens, eerder hebben we voor onze collega’s elders in het land hetzelfde gedaan vanuit Nijmegen en Loosdrecht.” Eens per jaar huurt Gouke op Terschelling een huisje voor twee weken. “Dan laat ik om en om collega’s langskomen. Ze mogen zelf bepalen wat we gaan doen, denk aan fietsen, gravelbiken, hardlopen, paardrijden of de kroeg in. In een natuurlijk setting de dialoog aangaan levert vaak mooie dingen op.”

“Wij maken het werken bij de overheid nog avontuurlijker. We vallen op door rechts af te slaan, waar het gros naar links zou gaan.”

Binden & boeien

Al het bovengenoemde draagt op een bepaalde manier bij aan het binden en boeien van medewerkers. Binnen Kenonz is men niet alleen in staat om de juiste collega’s aan te trekken, maar óók om hen – tegen de trend in – te behouden. “Ons verloop is erg laag. We hebben veel te bieden en doen zaken vaak net even anders. Wij maken het werken bij de overheid nog avontuurlijker. We vallen op door rechts af te slaan, waar het gros naar links zou gaan. Dat uiten we in onze branding, onder meer in het gebruik van foto’s en video’s. We zijn authentiek en persoonlijk. Keiharde salesmensen lopen hier niet rond. “We kennen geen individuele bonuscultuur, maar werken als team aan een gezamenlijke doelstelling.”

Ambities van Kenonz

“Midden 2024 heeft Kenonz de wind duidelijk in de zeilen. De interne organisatie is het afgelopen halfjaar op niveau gebracht, wat betekent dat Gouke een paar mooie plannen (ambities) voor de toekomst heeft. “In de toekomst willen we onze landelijke dekking uitbreiden. Verder willen we uiteraard ook groeien in het aantal collega’s, zowel onze kantoor- als gedetacheerde collega’s. Maar los van die doelen ben ik vooral trots op waar we nu staan. Er staat een topbedrijf met fantastische collega’s, waar overigens geen investeerder achter zit. Al die hardwerkende collega’s ben ik dankbaar. Als ik om me heen kijk en zie dat iedereen geniet en plezier maakt, dan geniet ik ook”, zegt Gouke afrondend.”

Vergelijkbare berichten