Jeff Bezos zei ooit: “It’s hard to find things that won’t sell online”.
Desondanks is voor jou als ondernemer leadgeneratie een van de belangrijkste marketingtools in een uitermate competitieve onlinewereld. Een lead is jouw uitgangspunt om van een potentiële koper een actieve en liefst terugkerende klant te maken (conversie). Als bedrijf of organisatie heb je mensen nodig die jouw producten de moeite waard vinden. Dit kan in de formaten b2b (business-to-business) of b2c (business-to-client). Voor beiden geldt dat je een relatie moet zien op te bouwen met hen.
Vroeger werden leads gegenereerd door een lijst met namen te kopen en een mogelijke lead uit het niets te bellen (cold calling); dat werd meestal niet bepaald gewaardeerd, dus bye bye lead. Het is daarom beter om zelf creatief aan de slag te gaan en kwalitatieve (ofwel organische) leads te genereren. Waar let je op in je leadstrategie? Een aantal korte aanwijzingen om je een idee te geven.
Landingspagina
Je landingspagina is niet je website, maar een alleenstaande pagina die de aandacht van een potentiële klant vangt. De pagina is bedoeld voor een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld mensen die graag online shoppen, of het nieuws bijhouden, of geïnteresseerd zijn in haarproducten, of graag een gokje wagen op de voetbalwedstrijd van komende zondag.
Zo kan een online casino de aandacht van haar doelgroep wekken door als bedrijf een lager stortingsbedrag te adverteren ten opzichte van de concurrentie. Bij de meeste online casino’s is de minimale storting 10 euro, maar je kan interesse genereren door je bedrijf als een 5 euro deposit casino neer te zetten.
Verzin een sterke titel voor je landingspagina: je hebt tussen de 8 en 15 seconden om je toekomstige klant te overtuigen, anders klikt hij zo weg. Zorg ervoor dat je landingspagina alleen relevante informatie toont voor de specifieke doelgroep, en versterk dit bijvoorbeeld met een aantrekkelijk bonusoffer bij inschrijving. Veel casino’s bieden bij inschrijving bijvoorbeeld een 100% stortingsbonus aan, of hoger.
Call-to-action
Een call-to-action wordt gebruikt om je doelgroep tot actie aan te zetten. Deze call kan ook al op je landingspagina worden ingevoerd. Als de bezoeker uiteindelijk op jouw website belandt, is het belangrijk een of meer krachtige calls-to-action op strategische plekken te plaatsen.
Een goede strategische plek is daar waar een mogelijke klant zich bijvoorbeeld wil inschrijven of abonneren, of de nieuwsbrief wil ontvangen. Een andere plek is je producten- of dienstenpagina. Je zou een een maandabonnement op proef kunnen aanbieden of een gratis consult om meer informatie te delen over jouw merk.
Waar het om gaat is dat jouw bedrijf de contactgegevens ontvangt en kan opvolgen met een e-mail of een belletje. Houd je call-to-action kort en makkelijk klikbaar, liefst in een contrasterende kleur.
Social Media
Dit is een van de hoekstenen van je marketingstrategie. Niet alleen om jezelf te profileren met een eigen pagina, maar ook om te weten te komen wat er leeft in soortgelijke communies via discussies. Facebook, Reddit, LinkedIn…het zijn dé plekken waar je in de huid van je doelgroep kunt kruipen om te zien waar ze uithangen.
Het is niet de bedoeling om reclame te maken voor jouw producten en diensten op deze sites. Je kan echter wel meedoen aan discussies en ze beter leren kennen. Met het stellen van vragen en het geven van antwoorden op de posts van je doelgroep kun je relevante informatie verstrekken zonder dat je de regels overtreedt. Eventueel geïnteresseerden via een direct bericht benaderen (zonder al te opdringerig te zijn) is uiteraard wel mogelijk.
Influencers
Gelinkt aan social media is een belangrijke groep die jouw bedrijf kan helpen: de influencers. Love them or hate them, ze zijn de nieuwe realiteit voor vooral de jongere generatie. Influencers gebruiken social media zoals Youtube (bijna 2 miljard gebruikers per maand en een waarde van USD 16.5 miljard) om inkomsten te genereren, ten eerste voor henzelf, maar ook voor de producten en diensten van anderen die ze promoten.
Omdat influencers volgers hebben die naar hun mening luisteren, kan jij als derde partij daarvan gebruik maken door met hen in zee te gaan. In hun authentiek ogende video’s en blogs worden hun meningen (lees ‘advertenties’) over bepaalde producten als belangrijk beschouwd en dit drupt door naar de bedrijven waar de aanbevolen producten worden verkocht.
Afhankelijk van de populariteit en het aantal volgers van een influencer hangt er wel een prijskaartje aan: sommigen vragen een vast bedrag en anderen zijn tevreden met een commissie of producten, zoals kleding of schoenen als het om een shopping site gaat die ze promoten. Hoe dan ook, het is zeker de moeite waard om te checken of dit iets is wat je kan gebruiken.
Content van hoge kwaliteit
Zorg dat de content van je website van hoge kwaliteit is. Dit is essentieel voor vooral kleinere of beginnende bedrijven en voor het genereren van leads. Door op je site een sterke inhoud te tonen met gebruik van whitepapers, informatieve blogs en praktijkcases kun je een twijfelende bezoeker over de streep trekken. Deze bezoeker wil een merk vinden dat van een hoog niveau is en vertrouwen genereert.
Je kunt op je site ook een Q&A pagina instellen met antwoorden en oplossingen voor de meest voorkomende vragen. Wil je een diepgaande training in leadgeneratie, dan zijn er goede cursussen om je kennis hierover te verrijken via praktische workshops. Als je serieus iets wilt doen aan je marketingstrategieën is het zeker de moeite waard hier wat tijd en geld in te steken.