Van der Eems werkte al een lange periode samen met Siersema Vlaggen. Van der Eems: “We waren al jaren huisdrukker van de papieren vlaggen van Siersema. Toen Siersema met zijn bedrijf wilde stoppen vroeg hij of wij erin wilden stappen. We blijven altijd alert op nieuwe markten die aansluiten op de onze en in dit geval is het een hele mooie aanvulling op wat we al doen. We zijn doorgegaan onder de naam Siersema Vlaggen. Een sterk merk met mooie klanten als ‘Fiets4Daagse’, een landelijke drogisterijketen en een aantal grote tuincentra.”
De vlaggetjesmarkt is een nichemarkt. Er zijn niet veel partijen in Nederland die kunnen wat Siersema kan, namelijk het leveren van met eigen bedrijfslogo, foto, boodschap of tekst bedrukte vlaggenlijnen, fiets- en zwaaivlaggetjes. Afgelopen zomer kwamen ze zelfs vanuit Duitsland bij Siersema terecht. “Helaas had Oranje zich niet geplaatst voor het WK voetbal, maar het Duitse elftal was er wel bij. Omdat er zoveel vraag naar vlaggetjes was kwamen ze bij ons uit met de vraag of we konden leveren. Zo hadden we een nieuwe favoriet het afgelopen WK”, zegt Van der Eems lachend.
Siersema is al flink gegroeid het laatste jaar. En Van der Eems ziet nog mogelijkheden voor verdere groei. “We willen mogelijkheden bieden waarbij klanten online gepersonaliseerde vlaggen kunnen bestellen”, zegt Van der Eems. “Dat je bijvoorbeeld een foto van de jarige op vlaggetjes kunt zetten om net die persoonlijke noot toe te voegen. En dat je dat zelf via de website kunt regelen. Ook heel gemakkelijk voor bedrijven die een evenement of feestje geven.”
Rooskleurige toekomst
De drukker ziet de toekomst in zijn vakgebied met veel vertrouwen tegemoet, getuige ook de recente investering in een gloednieuwe drukpers. Van der Eems is door uitgekiend beleid goed door de crisis gekomen, maar zag veel gevestigde namen om zich heen verdwijnen. Van der Eems: “De crisis was niet mals voor bedrijven in ons vakgebied, maar ik zie een kentering. Papier vindt zijn positie weer terug. Drukwerk krijgt een prominentere rol dan het de afgelopen jaren heeft gehad. Mooi drukwerk genereert gemakkelijker aandacht en speelt beter in op de emotie. Het triggert klanten om in beweging te komen en is een ideale aanvulling op de online communicatie. We leven in snelle tijden, dus het is aan ons om snel en accuraat te kunnen leveren. Daarom investeren we in de modernste technieken en blijven dat doen.