De afgelopen tijd werden de medewerkers van Service Apotheek de Hertog in Franeker in een nieuw jasje gestoken – letterlijk. “We kregen een nieuw logo, vandaar”, lacht apotheker Renate Bosma, “Maar belangrijker is: we hebben ook onze dienstverlening weer verder uitgebreid. Daar werken we continu aan, om het voor iedereen die medicatie nodig heeft zo gemakkelijk mogelijk te maken.”
Eén recente vernieuwing sloten cliënten al massaal in hun armen: de twee zogenoemde ‘ServiLockers’ in de buitengevel van het pand. “Iedereen kan bij die medicijnkasten veilig en eenvoudig zijn bestelling afhalen. Je hoeft dan niet meer binnen voor de balie in de rij te staan”, vertelt Renate Bosma. Veel mensen zijn blij met dit snelle systeem. “Zeker wanneer het om herhaalrecepten gaat. Maar haal je je medicijnen liever binnen bij de apotheek af, bijvoorbeeld omdat je nog advies wilt, dan blijft dat gewoon mogelijk.” Als aardigheidje kregen de beide zelfbedieningskasten een naam. “De Hertog ademt binnen helemaal de sfeer van de Wadden”, vertelt Renate. “Dat zie je terug in de kleuren en de aankleding. Dat trokken we nu door in de voorgevel. Zo doopten we de ene ServiLocker ‘Skylge’ en de andere ‘Flylân’.”
Digitaal – of juist niet
Het karakteristieke, fraai gelijnde pand van gezondheidscentrum De Hertog opende in 2014 de deuren. Sindsdien nam het gebruik van apps een enorme vlucht. Zo bestellen inmiddels ook duizenden mensen snel en gemakkelijk hun medicijnen via hun smartphone. “Wij werken met de Service Apotheek-app en met MedGemak”, licht de apotheker toe. “Inloggen doe je met je DigiD. Een paar klikken en klaar is Kees – wie had dat ooit gedacht? Tegelijk was recent nog in het nieuws dat heel veel mensen maar lastig overweg kunnen met de computer of zo’n app. En dat zijn echt niet alleen ouderen, maar ook bijvoorbeeld anderstaligen. Daarom kun je ook gewoon langsgaan bij onze balie, of even bellen. Zo doen we ons best om iedereen zo passend mogelijk tegemoet te komen.”
Andere voorbeelden
De apotheek anno 2023 is onvergelijkbaar met die van 10 of 20 jaar geleden, ziet Renate Bosma. “De ontwikkelingen gaan snel en het mooie is: het kan altijd weer beter. Wie zijn medicatie overdag niet wil of kan afhalen, die kan nu 24/7 terecht bij de ServiLockers. Maar sommige mensen kunnen helemaal de deur niet uit. Die krijgen hun medicijnen dan thuisbezorgd – dat zou vroeger ondenkbaar zijn geweest. En je hoeft tegenwoordig ook niet meer per se naar de apotheek in je eigen woonplaats. Ook als je huisarts bij wijze van spreken in Lutjebroek zit, kun je je medicijnen bij ons in Franeker afhalen. Zo blijven we ons best doen het klantgemak voor iedereen te vergroten.”