'Noordoost' is niet zomaar weggelaten uit de naam van de website, vertelt Fokko Eybergen, directeur van Camping & Vakantiepark Bergumermeer en voorzitter van Stichting RegioMarketing Toerisme (RMT). Deze stichting vertegenwoordigt meer dan vierhonderd toeristische ondernemers in Noordoost-Friesland en heeft het initiatief tot de website genomen. "Helaas vinden sommigen Friesland al een eind weg, bij Noordoost klinkt het nog meer afgelegen", aldus Eybergen. Om te laten zien dat de regio toch echt niet zo ver weg ligt, staat op de homepagina een kaart van Nederland met de reisafstanden. Amsterdam: twee uur. Vanuit Utrecht ben je maar een kwartiertje langer onderweg.
Actueel
Als ze Noordoost-Friesland hebben bereikt, is het volgens Eybergen zaak om de recreanten goed te informeren. "Toeristen regelen steeds meer zelf tijdens hun vakantie. Daarom brengen we een keer per jaar een magazine uit met activiteiten, evenementen en plekken waar men terecht kan voor een hapje en een drankje." In juli ging eropuitinfriesland.nl live. Ook online is alles te vinden over de streekmerken Dokkum, nationale parken De Alde Feanen en Lauwersmeer, Waddenzee Unesco Werelderfgoed en Nationaal Landschap De Noardlike Fryske Wâlden. Rondvaarten, festivals, wandeltochten, fietsexcursies, wadlopen, winkeltips; de lijst aan activiteiten en evenementen is groot. "Met de website kunnen we nog actueler zijn dan met het magazine", zegt Lisette Grasmeijer, regiocoördinator bij RMT. Samen met collega Elizabeth Pilat vult ze de website en de daaraan gekoppelde Facebook-pagina met nieuwsberichten en informatie over de streken, activiteiten, evenementen en allerhande praktische zaken. "Daarbij gebruiken we een kaart waarop 'points of interest' zijn aangebracht. Hier staan alle toeristische ondernemers uit de regio op. We maken daarnaast in de vakantie weekplanningen met binnen- en buitenactiviteiten die afgestemd zijn op de weersvoorspelling." Ook de fotografie is erg belangrijk, vult Eybergen aan. "We laten een vaste fotograaf elke maand prachtige foto's maken. Zo kun je goed zien hoe mooi de regio is in alle seizoenen."
Bloggers
Reisbloggers uit binnen- en buitenland leveren een belangrijke bijdrage. Grasmeijer: "Wij organiseren BloggersEvents, waarvoor we een meerdaags programma opstellen en bloggers uitnodigen. De bloggers schrijven tijdens en na hun bezoek op hun eigen website objectieve verhalen over Noordoost-Friesland en wat hier te doen is. De blogs worden door duizenden mensen gelezen. Door het gebruik van een specifieke hashtag bij hun social media-posts, , bereiken wij nog meer potentiële bezoekers." Grasmeijer heeft ook de meer dan vierhonderd toeristische ondernemers uit de buurt hard nodig. "Zij weten precies welke leuke dingen er te doen zijn. Doordat de ondernemers hun informatie bij mij aanleveren, kan ik het weer delen. Zeker kleine ondernemers hebben veel baat bij onze informatiebundeling. Daarbij is het natuurlijk ook handig als alle ondernemers eropuitinfriesland.nl onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld via een banner op hun eigen website."
Samenwerken
RMT vindt het belangrijk om de toeristische ondernemers in de regio te betrekken. Bij eropuitinfriesland.nl, maar ook allerlei andere initiatieven om Noordoost-Friesland op de kaart te zetten. Dit komt terug in de drie speerpunten van RMT: lerend netwerk, gastheerschap en marketing. "Bij lerend netwerk gaat het om het informeren van de ondernemers", legt Grasmeijer uit. "Dit doen we via kennisbijeenkomsten, workshops en netwerkmomenten. Zo organiseren we voor de zomer een drukbezochte foldermarkt, waar de ondernemers hun folders uitwisselen, nieuwtjes te horen krijgen en onder genot van een hapje en drankje elkaar ontmoeten." De nieuwe website en goede informatievoorziening in het algemeen behoren bij 'gastheerschap'. De fysieke informatiepunten worden daarbij niet vergeten. "Want persoonlijke informatieverstrekking en tips blijven belangrijk", weet Eybergen uit eigen ervaring. "Een VVV-kantoor bestaat in onze regio niet meer, in de plaats zijn 25 informatiepunten gekomen. Daaronder veel toeristische hotspots, zoals musea, bezoekerscentra, grotere campings en bungalowparken. Ook hierbij is het belangrijk dat zij de krachten bundelen, om zo Noordoost-Friesland goed op de kaart te zetten."