Innovatie is een hot item. Elk bedrijf zou enkele procenten van zijn omzet moeten besteden aan innovaties. Als tandarts-implantoloog ben ik in mijn praktijk continu op zoek naar mogelijkheden om innovatieve technieken voor mijn patiënten toe te passen, om zo tijd en geld te besparen. Zo werk ik al jaren met 3D-technieken om een mal te maken om implantaten te kunnen plaatsen. Daardoor wordt het implantaat exact geplaatst, zodat het nog beter en natuurlijker staat. Mooier voor de patiënten en voor ons een betere workflow.
Als ondernemer heeft u vast ook uw radar voortdurend gericht op technologische ontwikkelingen. Voor mijn patiënten streef ik voortdurend naar optimale mogelijkheden. Daarbij heb ik te maken met zorgverzekeraars en de bereidheid van de patiënt om te willen investeren in een gezond gebit en een stralende lach.
Ontwikkelingen in de esthetische tandheelkunde kunnen leiden tot betere resultaten. Op basis van beschikbare technologie en de staat van het gebit geef ik bij mijn patiënt aan welke verwachtingen reëel zijn. De inzet van innovaties op het vlak van digitale fotografie en video helpen om het esthetisch behandelplan vooraf inzichtelijker te maken. Hiermee ben ik in staat om tot een mooier resultaat te komen.
Een relatief nieuwe ontwikkeling vormt de introductie van 3D scanners. Als een normale röntgenfoto of overzichtsfoto onvoldoende duidelijkheid geeft, bijvoorbeeld over zenuwbanen of de hoeveelheid bot, kan een 3D röntgenfoto van (een gedeelte van) de kaak mij als tandarts extra informatie geven. Deze zogenaamde CBCT-scan geeft een volledig overzicht van de kaak in de vorm van zeer nauwkeurige 3 dimensionale beelden. Het grote voordeel is dat ik sneller een compleet beeld heb, waardoor de patiënt sneller weet waar hij of zij aan toe is. Bovendien zijn minder bezoeken aan de tandarts nodig, waardoor tijd en geld wordt bespaard. De scans van CBCT scanners zijn zeer nauwkeurig. Zo kom ik tijdens het plaatsen van het implantaat niet voor verrassingen te staan: veilig en een prettig idee!
Natuurlijk moet ik als ondernemer continu een kosten-baten analyse maken. Betere mondzorg voor een acceptabele prijs. Voor patiënten die verzekerd zijn, maar ook voor patiënten die de tandartskosten zelf betalen. Want de kosten voor mondzorg bedragen 3% van de totale zorgkosten, evenveel als de kosten voor huisartsenzorg. Logisch dus dat patiënten willen weten wat ze kunnen verwachten. Nu de nieuwe regering is beëdigd, zal blijken waar het heen gaat met de betaalbaarheid van de tandheelkundige zorg.
In mijn voortdurende streven naar de beste mondzorg zijn innovaties noodzakelijk. Enerzijds om de nieuwste mogelijkheden toe te passen voor de patiënt, anderzijds om op een efficiënte manier te blijven werken in de praktijk. En uiteindelijk moet dat bij de patiënt de glimlach op het gezicht geven.
Kijk voor deze en eerder gepubliceerd columns van Frank en Doris Post en de contactgegevens op hun eigen OF Healthcare specialisten pagina.
Wilt u meer weten over de werkwijze en visie van Frank Post? Bekijk dan het korte filmpje hieronder.