Eigenlijk was het succes van Tapp jaren geleden al te voorspellen. In een land ver van hier, leefde namelijk een familie van papier. Het bekendste familielid luistert naar de naam Holle Bolle Gijs en nudget inmiddels al bijna 65 jaar elke Eftelingbezoeker om zijn of haar rotzooi op te ruimen. Zijn woorden ‘papier hier’ zorgen voor een simpele oplossing voor een lokaal afvalprobleem. Een minder lokaal afvalprobleem is de e-waste van biljoenen dataloggers over de hele wereld, maar de oplossing heeft wederom te maken met papier. Tapp werd er Friese startup van het Jaar mee en wij spraken founder Niels Postma over zijn grootse ambities.
Slim papier
“Het feit dat ik weet hoe groot het e-waste probleem is, zorgt ervoor dat ik er elke dag mee bezig ben”, begint Niels. “Google het maar eens, dan zie je dat maar 10% van de e-waste gerecycled wordt en de rest, vuilnisbelten vol, gewoon in de fik gezet worden. Dat vind ik schrijnend.”
Met Tapp heeft hij inmiddels agenten in Australië, Zuid-Afrika, Amerika, Peru, Ecuador, Brazilië en India, pitchten ze al eens op het hoofdkantoor van Microsoft in Seattle én maken ze ‘slim papier’ dat over de hele wereld wordt gebruikt. “Ons papier wordt ingezet bij het verzenden van bijvoorbeeld eten of medicijnen waarbij je wil weten of de goederen op de juiste temperatuur blijven.”
Als concreet voorbeeld benoemt Niels een zending van avocado’s uit Peru: “De waarde van zo’n container is al gauw €250.000, als zo’n waardevolle zending aankomt op locatie wil je wel weten of alles goed gegaan is. Nu wordt dat nog gecheckt via dataloggers, kastjes ter grootte van een rekenmachine die na één keer weggegooid worden. Ons papier is een recyclebaar alternatief voor de biljoenen dataloggers die wereldwijd in e-waste veranderen én is ook nog eens goedkoper. Zo kost een datalogger tussen de €25 en €50 en ons papier maar €15.
Friese Startup van het Jaar
Met zijn pitch sleepte Niels 18 april in Sint Annaparochie de titel Friese Startup van het Jaar in de wacht, al had hij dat zelf niet helemaal verwacht: “Ik had een kleine hapering in mijn presentatie, maar gelukkig heeft het publiek me toch begrepen. Na de tijd heb ik nog velen van hen gesproken. Sterker nog; ik wilde graag een biertje drinken, maar ik kwam er maar niet aan toe. Op zo’n event zie je wat de kracht is van het Friese netwerk; zo sprak ik met veel mensen over onze volgende stap, waarbij we bezig zijn met ophalen van financiering. Hoe die gesprekken gingen? Dat is allemaal nog wat precair, dus daar kan ik nu nog niks over zeggen.”
Op de vraag wat het doel voor de rest van 2023 is, is het antwoord van Niels duidelijk: “Gas erop”, lacht hij. “We weten door ons marktonderzoek dat we op de goede weg zijn en willen nu de grote jongens aanhaken. En dan gaat het niet om een paar honderdduizend euro, maar om miljarden.”