‘In de road to zero is 2030 de stip aan de horizon’
Bakkersdochter Mirjam Marinus is het schoolvoorbeeld van wat geloven in jezelf je kan brengen. Na diverse interne stappen te hebben gezet, is ze sinds januari 2023 als commercieel directeur verantwoordelijk voor de verdere groei van Friesland Lease uit Drachten. In het alsmaar veranderende mobiliteitslandschap is koers houden belangrijk, maar niet altijd gemakkelijk.
“Als je de leasemarkt en mobiliteit vergelijkt met de pensioenwetgeving die een beleid van twaalf jaar kent, is het verschil groot”, begint Mirjam. Dat ze vrijwel direct de politiek erbij haalt is veelzeggend. “Met Friesland Lease hebben we een doel en een droom. We hebben een Road to Zero and beyond uitgestippeld”, gaat ze verder, “waarmee we onder meer ons volledige wagenpark en aanbod verduurzamen, met zero-emissie als norm. Daar hebben we echter wel een langetermijnvisie en dito beleid vanuit de overheid bij nodig. Onze klanten moeten erop anticiperen en wij ook. Duidelijk beleid op het gebied van mobiliteit is een must.”
Ondernemersgeest
Mirjam is de dochter van de bekende Drachtster bakker Appie de Jong die in 1978 zijn eigen winkel begon. De Jong kwam in 2005 te overlijden, maar liet bij Mirjam onder andere een waardevolle ondernemersgeest na. “Hij gaf vaak aan dat je keuzes moet maken om ergens te komen. Een knoop doorhakken en erin geloven. Dat heeft mij het nodige gebracht, bijvoorbeeld bij het opzetten van het label Leasefiets in 2014. De auto inruilen voor een fiets? We werden uitgelachen. Maar Friesland Lease geloofde erin. Zowel in- als externe stakeholders hebben we flink moeten overtuigen, maar kijk eens waar we nu staan. Tien jaar na dato zijn we marktleider in leasefietsen.”
‘We werden uitgelachen, maar inmiddels zijn we marktleider in leasefietsen’___
Overheidsbeleid
Het is de bekende stip aan de horizon waar Mirjam aan refereert. Een idee of doel hebben en er naartoe werken. Het bruggetje met de overheid is telkens dichtbij, gelieerd aan zaken die Friesland Lease direct of indirect raken, zoals de BPM-vrijstelling die wordt afgeschaft en de naderende rapportageverplichtingen op het gebied van werkgebonden personenmobiliteit. “Er is behoefte aan duidelijkheid vanuit de overheid. Als Friesland Lease willen we mobiliteit leuker, schoner en vitaler maken. Met 125 collega’s werken we daar elke dag hard aan. Dit doen we echt met elkaar, met een gezamenlijke visie. Het is iets waar ik erg trots op ben. Omdat er op korte termijn geen duidelijk beleid vanuit de overheid komt, is het aan ons om creatief te zijn in het helpen van onze klanten”, aldus Marinus.
Partnership
En klanten helpen, dat kan Friesland Lease als geen ander. De scope is inmiddels breed, beaamt ook Mirjam. “We bieden totaaloplossingen en denken daarin als strategisch partner mee met de klant. Hoe kunnen wij de klant helpen in mobiliteit: nu en in de toekomst? Wat brengen wij én lossen wij op? Dat gaat van zakelijk en privé leasen naar leasefietsen, deelauto’s, slim laden en waterstofauto’s. Om in de bakkerstermen van mijn vader te blijven: elk stukje van de taart moet kloppen.” Naast het fungeren als partner op zowel operationeel, tactisch als strategisch niveau, wil het bedrijf kennisdeler zijn. “In dat kader organiseren we kennissessies. Eind maart laten we sprekers komen die iets vertellen over BPM, zero-emissie en wat er bij elektrisch laden komt kijken. Zo komen we steeds een stapje verder”, besluit Mirjam.
Wist je dat Friesland Lease is genomineerd voor de Koning Willem I Prijs, in de categorie grootbedrijf? Deze prijs staat voor moedig, veerkrachtig en duurzaam ondernemerschap. Mirjam heeft recent met enkele collega’s het bedrijf gepitcht en wacht momenteel op de uitkomst daarvan.