Toeristische bedrijfsleven toekomstbestendig door vernieuwing en kwaliteitsverbetering
De komende jaren moet extra aandacht worden besteed aan vernieuwing en kwaliteitsverbetering in de kampeersector en in de botenverhuur. Nu al valt op dat bedrijven die beschikken over hoge kwaliteit en veel voorzieningen het duidelijk beter doen dan de collega’s. Dergelijke bedrijven zijn veel minder weersgevoelig. Ook toeristische bedrijven die beschikken over de nieuwste online boekingsmogelijkheden en gebruik maken van social media hebben een voorsprong op collega’s die dit nog niet inzetten.
Samen met de hotelsector en de congresbureaus gaat Fryslân Marketing in 2012 extra investeren in de marketing en promotie van Friesland als congres-, vergader- en evenementenlocatie. Dit is voor Friesland een nieuwe bedrijfssector met kansen. De komende jaren komt er bovendien nog een aantal nieuwe hotels bij in Friesland.
Oriëntatie op vakantie naar Fryslân en Wadden in 2012 start op Vakantiebeurs
De vakantievoorpret begint bij het oriënteren op de vakantiemarkt. Voor een aantal potentiële bezoekers is de Vakantiebeurs in Utrecht van 11-15 januari daarvoor de aangewezen plek. Met een presentatie op deze beurs start het promotieseizoen 2012 om toeristen te verleiden naar Friesland en de Waddeneilanden te komen. Vertegenwoordigers van VVV Fryslân, lokale VVV’s en ondernemers uit verschillende regio’s worden gefaciliteerd door Fryslân Marketing om tijdens de beurs met trots hun bestemming aan het publiek te presenteren.
Ruim 2 miljoen toeristen weten jaarlijks de provincie Friesland te vinden. Doelstelling van de promotie is dit aantal jaarlijks met 3% te laten toenemen. In Friesland werkt 11% van de mensen in het toerisme en de sector is nu al goed voor ruim 1 miljard omzet.